PSIHOLOGIA RELIGIEI 

 

            Rolul factorului psihologic în sfera religiei îl recunosc aproape majoritatea cercetătorilor, dar nu toți înțeleg și explică în același mod izvoarele credinței religioase ca și natura acesteia.

            Teologii și psihologii, adepți ai teologiei cercetează religozitatea ca rezultatat al întâlnirii omului cu transcendentalul, supranaturalul, respectiv cu D-zeu. Din punctul lor de vedere existența oamenilor religioși demostrează cu necesitate existența reală a unui izvor “de dincolo” a revelației religioase – noi trebuie să recunoaștem existența “a ceva” care determină prezența la toți oamenii, începând cu cele dintîi trepte de cultură a vieții religioase.

            Viața religioasă poate fi primitivă, rudimentară, alunecând în întregul ei spre magie și cu toate acestea omul caută fără preget “la ce să se închine”. “Acest ceva” care stă dincolo de orice “fenomenologie” religioasă și “trage” sufletul spre înălțimi poate fi înțeles numai astfel:  în profunzimile sale sufletul este legat cu Absolutul, este legat cu D-zeu. Izvorul cel mai profund al religiei, acel sentiment de teamă și de fascinație în fața misterului care apare la om prin întâlnirea lui cu sacrul , cu supranaturalul -  religiozitatea fiecărui individ este determinată de particularitățile psihice ale acestuia; sentimentele unui om sunt ca cel mai “profund izvor al religiei”.

           Credința religioasă în supranatural se distinge prin trei trăsături esențiale:

           Mai întâi , ea presupune credința intr-o existență reală a supranaturalului. Omul religios nu numai că cugetă despre supranatural și nu numai că, pur și simplu și-l reprezintă, ci el crede că aceste chipuri supranaturale există în mod real. Tocmai aici își are locul despărțirea dintre religie și artă.

           Al doilea rând, omul credincios este totdeuna profund tulburat în relațiile sale cu supranaturalul, care se prezintă ca un focar al tuturor proceselor sale emoționale.

           Al treilea rând; credința în supranatural include în sine relații practice iluzorii între credincios și obiectul supranatural prezent în imaginația sa. Omul religios crede că supranaturalul (D-zeu, spirit, etc.) poate influența asupra vieții lui și că, la rândul său poate influența într-un fel sau altul supranaturalul.

           Studierea structurii psihicului religios presupune între altele cercetarea, în cadrul acestuia, a corelației dintre conștient și inconștient.

           Psihicul religoios nu poate fi redus numai la emoții, oricât de mare rol ar avea ele. În psihicul credincioșilor, gîndirea, imaginația, reprezentările nu au numai un rol auxiliar, ele creează un nucleu specific al psihicului religios, care determină orientarea atât a proceselor emoționale cât și a celor volitive.

           !!! Cercetarea științifică a conținutului credințelor religioase ale unei grupări sociale sau naționale nu este posibilă dacă nu se urmăresc rădăcinile sociale ale acestor credințe, cu alte cuvinte, dacă nu se dezvăluie acele laturi ale structurii sociale care le-au chemat la viață și care creează condiții favorabile pentru proliferarea lor !!!

           !!! Există câteva tipuri de credincioși:

           La oamenii religioși aparținând primului tip, religia reprezintă mijlocul de sustragere de la lumea înconjurătoare, un mijloc specific al fugii în domeniul iluziilor, al fantasticului; altfel vorbind , la asemenea oameni religia reprezintă o modalitate de negare a realității înconjurătoare și concentrarea tuturor năzuințelor și intereselor în sfera iluzoriului. În rîndul acestora pot fi socotiți reprezentanții ascetismului religios, ordinele călugărești, sihaștrii , misticii.

           Un alt tip psihologic de oameni religioși este reprezentat de credincioșii propovăduitori, ierarhia religoasă pentru care religia reprezintă o modalitate specifică de autoafirmare a personalității; mijloc de manifestare a propriului “EU” în grupa religioasă și în sistemul relațiilor religioase. Acest tip a fost și este reprezentat de ierarhia religioasă și de către “activiști” care consideră răspândirea religiei ca principala lor sarcină , luptă pentru prozeliți, desfășoar㠓prelucrarea” ideologică a diferiților credincioși.

           !!! Metodele de bază ale psihologiei religie sunt împrumutate din psihologia socială.

1.    Metoda culegerii de informații primare. -- Adunarea informațiilor veridice și reprezentative despre psihologia diferitelor grupe de credincioși, despre concepțiile, ideile, emoțiile, despre scara lor de valori și despre pozitiile lor sociale.

2.    Metoda chestionării.  -- Include desfășurarea de discuții cu credincioșii, interviuri și anchete standardizate.

3.    Metoda cercetării documentelor personale.    --  Nu creează posibilitatea prelucrării statistice a informației, în schimb are o mare importanță ca izvor nemijlocit , care dezvăluie psihologia credinciosului în intreaga ei complexitate și în contrarietate.

4.    Metoda observației.     --  Superioritatea metodei observației în comparație cu cealaltă constă în aceea că ea permite sa precizăm nu caracteristicile subiective ci pe cele obiective ale credincioșilor, comportamentul lor .

            Datorită acestui fapt pentru psihologia religiei este mult mai folositoare îmbinarea diferitelor metode care permite dezvăluirea și compararea atât a datelor subiective cât și celor obiective privind poziția față de religie.

            Dovedind caracterul increat și veșnic al materiei, caracterul infinit al universului, științele naturii ajung la concluzia absurdității afirmațiilor  privind crearea lumii de către D-zeu. Stiințele ateiste nu numai că cuprind în sfera lor de cercetare și critica religiei, ci dă și o fundamentare pozitivă concepției materialistă, în sfera lor de cercetare intră următoarele discipline:

1.   Istoria religiei .    --  Cercetează istoria apariției și dezvoltării religiei la diferite popoare ale lumii. Ea, ca oricare știință istorică, explică nu numai trăsăturile generale proprii oricărei religii, ci și deosebirile specifice uneia sau altei grupe de religii, și în sfîrșit, trăsăturile individuale ale uneia sau altei religii concrete.  Istoria religiilor se preocupă de istoria apariției și dezvoltării fiecărei religii concrete în toată complexitatea și diversitatea izvoarelor ei sociale  și a condițiilor dezvoltării ei într-o epocă sau alta la unul sau altul din popoare .

2.   Filozofia religiei.    --  Poate fi denumită , altfel , gnoseologia religiei . Ea cercetează religia pe plan gnoseologic, respectiv contrapune conștiința religioasă a realității, dezvăluie caracterul ei neadecvat, iluzoriu, denaturat. Ei îi revine sarcina analizei gnoseologice  a credinței religioase în supranatural ca principală definitorie caracteristică a oricărei religii, concentrarea rădăcinilor gnoseologice ale religiei, respectiv a premiselor gnoseologice, a posibilităților și căilor de formare a conștiinței religioase .

3.   Sociologia religiei.   --  Cercetează locul religiei în societate , funcțiile și rolul ei în funționarea și dezvoltarea unui sau altui sistem social. Sociologia religiei nu se mărginește la cercetarea conștiinței religioase, ci cercetează religia ca un complex unitar (sistem), incluzând alături de conștiința religioasă acțiunile religioase (de cult), relațiile religioase în care intră oamenii în procesul acțiunilor de cult, și în sfîrșit, organizațiile și instituțiile religioase. Cercetarea sociologică a religiei se poate realiza pe trei nivele:  la nivelul societății în întregul ei (atunci când religia este abordată ca sistem al suprastructurii ), la nivelul grupei religioase și la nivelul individului.

4.   Psihologia religiei.     --  Atât după sfera problemelor cercetate cât și după metodologia folosită, se aproprie de filozofia religiei și mai ales de sociologia religiei. Aceasta nu înseamnă însă că ea se dizolvă în aceste discipline științifice și nu are dreptul la existență de sine stătătoare. Ea se deosebește de alte ramuri ale reliologiei înainte de toate prin specificul obiectului pe care-l cercetează psihicul oamenilor religioși. O asemenea sarcină nu-și propune nici o altă disciplină științifică. De aceea, în ciuda legăturilor strânse dintre psihologia religiilor și alte discipline , care au ca obiect fenomenul religios, ea are toate premisele necesare pentru a se constitui și dezvolta ca o ramură relativ de sine stătătoare, de cercetare și critică a religiei.

return to top

 

                               =  CUNOAȘTEREA OMULUI   =

 

              -  nu este o linie dreaptă, ci o curbă ce se apropie de infinit printr-o serie de cercuri în spirală.

           Orice segment, porțiune , bucățică din această linie curbă poate fi transformată într-o linie dreaptă independentă, întreagă, care duce la mlaștină.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dacă omul în timpul vieții, nu tinde să urce spre infinit, spre inteligență și adevăr, va devia de la această cale printr-o “linie dreapt㔠spre o altă cunoaștere (mai mult agreată și mai puțin folositoare); va pierde adevărul despre cunoașterea (inteligența) universală.                                                                         

-------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                             

             Atitudinea rectilinie și unilaterală, rigiditatea și sclerozarea, subiectivismul și                

                                                   orbire subiectivă

 

             În lumea animală, în dezvoltare ei în faza umană a avut loc un adaos deosebit de important la mecanismul activității nervoase. Pentru animale realitatea este semnalizată aproape exclusiv prin excitații, iar urmele lăsate de către ele în emisferele cerebrale vin nemijlocit în celule specializate – vizuale, auditive și a altor receptoare – ale organismului. Aceasta este ceea ce posedăm noi ca impresie, simțire și reprezentare din mediul înconjurător, atît natura cît și mediul social excluzând cuvântul auzit și văzut. Acesta este primul sistem de semnalizare a realității, comun oamenilor și animalelor. Cuvântul însă, a creat cel de-al doilea special, sistem de semnalizare a realității reprezentând semnale ale primelor “semnale”. Multitudinea excitațiilor realizate de cuvânt, pe de o parte ne-a indepărtat de realitate și de aceea noi suntem obligați să avem în vedere, în permanență acest fapt, pentru a nu deforma raporturile noastre cu realitatea. Pe de altă parte, tocmai cuvântul ne-a făcut oameni.

             O rădăcină a religiei o reprezintă catarsis-ul , acea stare emoțională pe care o cunoașteau pitagoricienii cu mult înainte de Platon și Aristotel, și care, într-o perioadă mai apropiată a fost  mistificată de către Freud. Catarsis-ul constituie o parte componentă a structurii psihologice a multor acțiuni, practici religioase: anateme, rugăciuni, jertfe și mai cu seamă spovedaniile în cele mai diferite forme.

             Din punct de vedere psihologic el este strâns legat de “rolul de alinare” al religiei, care ar înlătura și teama și suferința legată de cea dintâi. Sentimentul de alinare legat de catarsis reprezintă atât un întăritor cât și un stimulent în  diferite acțiuni religioase, inclusiv a sentimentului religios.

             Fiecare om independent de concepția sa despre lume are o credință, crede în ceva anume. Capacitatea de a crede nu este în exclusivitate un privilegiu al oamenilor credincioși ; dimpotrivă, însăși credința religioasă a putut să apară pentru că mecanismul psihologic general al credinței a primit o orientare specifică. Cuvântul “credinț㔠nu este neapărat legat de religie, pentru că există și altfel de credințe ( a crede în ceva). Dar în primul rând ,in întrebuințare curentă, cuvântul “credinț㔠a avut întotdeauna și un sens nereligios, cum ar fi credința în om , în idealuri, în cauza dreaptă.

              Considerarea oricărei credințe ca un apanj exclusiv al religiei le convine de minune teologilor care în acest fel pot prezenta orice credință, orice convingere drept manifestare a credinței religioase.

              Credința fiind un element al conștiinței, ea reprezintă un tot complex. Ea include în sine cel puțin două elemente fundamentale – intelectual și emoțional. Numai în unitatea specifică și indivizibilă  a acestor elemente credința există în mod real.

              !!! Oamenii religioși cred nu în obiectul care există în mod real, ci în obiectul creat prin imaginația lor și care se prezintă ca o reflectare deformată, fantastică a realității.

              Tocmai reprezentările, chipurile, idei supranaturale reprezentate drept reale constituie obiectul credinței religioase. De aceea, pentru ca reprezentările despre supranatural, din conștiința oamenilor, să se transforme în conținut al credinței, este necesar ca aceasta să le considere ca existând în mod real; și în conștiința ateului nu pot exista reprezentări despre supranatural, cunoscute de acesta de la teologi sau de la oameni religioși.  Ateul insă nu confundă aceste reprezentări cu nici un fel de fenomene sau procese existând în mod real; pentru acesta ele se prezintă ca produse ale fanteziei omenești.

              !!! reprezentarea despre supranatural a apărut ca o reflectare deformată a obiectelor existând în mod real. În cărțile de cult (Biblia) caracterizarea credinței religioase se face prin citirea cuvintelor din “Epistolele lui Pavel către evrei”: “ Iar credința este incredințarea celor nădăjduite, dovedirea lucrurilor celor nevăzute… Prin  credință pricepem că s-au întemeiat veacurile cu cuvântul lui D-zeu, de s-au făcut din nimic cele ce se văd” ( evrei 11:1,3).

              !!! Teologii și slujitorii diferitelor culte subliniază adesea că credința religioasă cere să crezi nu în ceea ce vezi și în general în ceea ce se poate recepta cu ajutorul simțurilor; nu în ceea ce poate fi dovedit, ci în ceea ce nu este accesibil pentru noi, cele  ce nu pot fi cunoscute.

              Obiectul credinței îl reprezintă nu întreaga informație cuprinsă în conștiința omului, ci numai aceea care având o importanță personală nu este verificabilă cu ajutorul cunoștințelor.

              !!! Acele date al căror adevăr obiectiv este dovedit nu devin obiect al credinței.

              In momentul în care un anume fenomen din natură sau societate devine cunoscut și aceste cunostințe prin intermediul activității practice devin un bun al maselor largi, ele pierd aureola de misterios și supranatural. Incă relativ recent, fulgerul și tunetul erau considerate de oameni ca forțe supranaturale. După ce oamenii de știință au reușit să explice aceste fenomene și nu numai sa le realizeze experimental, ci să le folosească în practica forței electricității, nimănui nu-i mai vine în minte sa vadă în aceste fenomene ceva supranatural.

              !!! Credincioșii – unii mai bine, alții mai puțin bine – știu în ce anume cred. De aici se trage concluzia că credința nu ar interzice cunoștințele; credința reprezintă o sumă de cunoștințe; prin cunoștințe se înțeleg acele reprezentări ale omului de justețea cărora el este convins, deși ele se află în totală contradicție cu suma adevărurilor științifice de care dispune societatea. Cunoștințele cuprind totalitatea adevărurilor, dovedite din punct de vedere științific și confirmate de practică, de care dispun societatea în intregul ei.

              !!! Oricât de atrăgător ar fi pentru teologi de a include obiectul credinței religioase, supranaturalul, pe D-zeu, în domeniul cunoștințelor, aceasta este deosebit de dificil nu numai pentru faptul că roadele fanteziei nu pot fi în mod obiectiv incluse în sfera cunoștinței, ci și pentru că a susține deplina cognoscibilitate a lui D-zeu inseamnă de fapt, a nimici religia.

              Rațiunea consideră drept adevăr numai ceea ce poate fi dovedit, ceea ce reprezintă o verigă necesară în lanțul cauzal. Credința este calea spre cunoaștere fără necesitatea dovezilor logice pentru ceea ce s-a atins, ea nu este legată de cauzalitate, în ceea ce se crede nu este necesar să fie cunoscut; credința trece dincolo de granițele cunoștințelor;  iar ceea ce trebuie cunoscut nu are nevoie de credință.

              Unii atei își amintesc situațiile în care discuțiile lor cu credincioșii se terminau cu următoarele afirmații categorice: “ Se poate că totul așa și este după cum spuneți dumneavoastră; eu, însă totuși cred în D-zeu.”  Un asemenea refuz categoric al unor credincioși de a respecta regulile elementare ale logicii, referirea la cedință în ciuda unor argumente contrare evidenței și general recunoscute, creează impresia că credința este un sentiment deosebit opus rațiunii !!!!!

              !!! “Credinșa este pătrunderea în tainele, în esența nevăzută a existenței.”

              Ĩn realitate insă, obiectul credinței religioase, după cum s-a arătat, este reprezentarea despre supranatural, despre dumnezeu, reprezentare care se găsește numai în mintea credincioșilor. Și întreaga “cunoaștere” a lui D-zeu nu este altceva decît concretizarea acestor reprezentări religioase, procesul de înșiruire a învățăturii religioase.

              Funcția concepției religioase constă nu în a-l ajuta pe om în transformarea realității în interesul acestuia, ci în a ajuta adaptarea lui subiectiv-psihologică la condițiile care depășeau forța și înțelegerea sa. Ideile religioase reflectau și întăreau slăbiciune omului, dar în același timp, ele îi creau și impresia unei mai mari înțelegeri a realității, căpătînd astfel o mare importanță psihologică ca mijloc pentru atingerea unui “echilibru” emoțional. Găsind în religie un mijloc de a explica experiența, omul a început să aprecieze aceste idei ca adevăruri, crezînd în slăbiciunea sa; omul credincios vede în religie singura cale spre succes și scăpare; așa apare și se întărește credința religioasă.

               În credința religioasă elementele intelectuale și cele emoționale sunt deosebit de unite. Un rol hotărâtor îl au aici emoțiile. În acest caz teologii au dreptate cînd arată că pentru omul religios sunt importante nu soliditatea logică a părerilor și bogăția cunoștințelor și nici măcar datele teologiei, ci credința în “exist㔠adică sentimentul de încredere în existența supranaturalului în ciuda dovezilor rațiunii.

                Stiința, având un rol stimulator în procesul de cunoaștere, a fost transformată de religie în înalta capacitate “dumnezeiasc㔠a conștiinței umane, contrapunînd-o cunoașterii consecvent științifice și îndreptînd-o asupra unui obiect fantastic, închipuit.

return to top

                                   

                                      =    CONVERTIREA    =

 

                După părerea teologilor, convertirea marcheză trecerea radicală de la o viață dezordonată, banală, spre o viață îndreptată spre un țel și organizată în jurul unei idei centrale spre o stare de spirit religioasă fermă.

                Convertirea prin care omul ajunge la credință religioasă, reprezintă doar un caz particular al convertirii în general, care se poate realiza într-o formă și în domenii nereligioase. Reprezentânt un moment de cotitură din viața personalității, convertirea își pune amprenta, vizează toate manifestările esențiale ale activității psihice, ca și concepția ei despre lume. Ea influențează în mod inevitabil concepțiile politice, morale , estetice ale personalității.

                În procesul convertirii personalitatea renunță la aceste gânduri, idei, credințe, convingeri pe care le împărtășea anterior. Ea realizează un nou proces de valorizare, renunțând la unele valori, adoptând altele. În acest proces se schimbă radical poziția ei față de lumea înconjurătoare și față de sine însuși. Acum ea vede tot ceea ce îi era înainte confuz, neconștientizat.

                Prin convertirea religioasă se înțelege “venirea Dumnzeului la om”. “Venirea la cele sfinte” nu reprezintă pentru omul credincios o născocire, rolul unei idei fulgerătoare a minții sau a inimii, ea se bazează pe inițiativa dumnezeiască și nu pe cea umană. Nu omul prin intermediul religiei merge spre D-zeu, ci D-zeu vine la om.      Aceste informații sunt însoțite prin descrierea fenomenului de către cei care l-ar fi trăit. Ei vorbesc despre o lumină care ar fi cuprins brusc sufletul lor și totul din jur, și despre o stare de spirit deosebită cînd la cel credincios ar apărea senzația legăturii cu D-zeu.  Asemenea înțelegere a convertirii, subiectivă, se explică prin faptul că ea este legată de sugestie și autosugestie.

                În pragul convertirii, la om există două sentimente: sentimentul propiei imperfecțiuni și setea de a se apropia de ideal. În condițiile în care inclinația religioasă învinge, atunci aceste sentimente capătă o coloratură religioasă. Astfel, tendința către ideal se leagă de chipul lui Hristos, iar sentimentul imperfecțiunii se explică prin lipsa legăturii interioare cu D-zeu. În aceste condiții, convertirea se prezintă, în mod subiectiv, ca luptă împotriva propriei imperfecțiuni.

                Pe de altă parte, însuși conținutul convertirii, în care un rol important îl joacă și subconștientul, mărește și mai mult senzația privind caracterul ei supranatural și conduce la considerarea acesteia.

                !!! Omul convertit se simte puternic, iar existența acelor forțe pe care el nu le poate controla, în prezența religiozității, el le consideră ca manifestarea voinței și încercărilor lui D-zeu.

                Convertirea religioasă nu se prezintă niciodată într-o formă pură.  Manifestându-se pe terenul religiei, ea atinge întotdeauna, într-o formă sau alta,  celelalte forme ale conștiinței, operând și în cadrul acestora o restructurare corespunzătoare în sprijinul religiei.

                Odată apărute, înclinațiile religioase atrag după sine și celelalte îinclinații ale individului și astfel devin hotărâtoare în ansamblul psihicului uman. Ca urmare, convertirea religioasă creează o nouă structură psihologică.

                Starea de spirit religioasă de conjunctură situațională a personalității, este de obicei legată de fenomene de scurtă durată, trecătoare din viața personalității. Acestea, de regulă, sunt fie legate de îndeplinirea diferitelor tradiții religioase, a diferitelor acțiuni ale cultului, care determină intensificări sau scăderi ale vieții psihice, fie de situați de viață neobișnuite, ca de pildă pierderea părinților și a celor apropiați, boli grele, care pot în anumite situații, să-l facă pe om să fie receptiv față de religie. În ambele cazuri starea de spirit religioasă este determinată de schimbarea cursului normal, trecerea la neobișnuit, la ceva care nu poate să continue un timp îndelungat.

                Starea de spirit religioasă situațională, apărută în procesul diferitelor acțiuni de cult, servește ca mecanism de declanșare a trărilor afective și sentimentelor religioase, cărora le și cedează locul în procesul de dezvoltare.

                Stările de spirit religioase legate de evenimente tragice ale vieții oamenilor pot, în anumite condiții, să ajungă la un înalt grad de stabilitate transformându-se în stări de spirit situaționale, în forme stabile de stări de spirit religioase. Acest proces de regulă, este urmat nu numai de schimbări în psihicul uman, ci și în caracterul individului respectiv în general.

               Procesul de înlăturare a stărilor de spirit religioase poate fi numite reconvertire, întrucât el este legat de îndepărtarea de religie a persoanei convertite.

Dacă credinciosul, nemulțumit de sine, trăiește sentimentul de mâhnire, de dezamăgire și în el se nasc năzuințe către ceva deosebit, neobișnuit în practica lui religioasă, acestea sunt semne evidente că se apropie reconvertirea sau întoarcerea la nereligiozitate.

               De fapt, religia se străduiește să umple conștiința, sufletul, gîndurile și toată viața umană. Să umple, chiar dacă este vorba de surogate, neadevăruri, pseudobucurii și consolări pînă la vârf, cît se poate de complet.

               În perioada în care bazele psihologiei religiei abia se puneau, teologii au văzut în aceasta un atentat la domeniul indivizibil al spiritului religios, ce le aparținea, și care incercau în mod activ să împiedice dezvoltarea ei în continuare.

               !!! Teologia se străduiește prin toate forțele ca întreg sistemul de eduație religioasă și practică bisericească să se sprijine, în prelucrarea ideologică și psihologică a maselor, nu pe metode adoptate la voia întîmplării. Biserica are nevoie efectivă de un sistem fundamental din punct de vedere psihologic pentru educație religioasă. Iar această sarcină poate fi rezolvată numai prin sprijinirea pe psihologia religiei ca știință, care dezvăluie particularitățile trăirilor religioase , clasifică pe credincioși în diferite tipuri psihologice, scoate la iveală gradul de religiozitate al credincioșilor, cauzele care determină ireligiozitatea.

               Pentru a deveni un valoros “păstrător al sufletelor” tinerilor teologi, neavând incă experiența muncii, înafară de activitatea practică în cadrul comunității, le sunt necesari cel puțin zece ani pentru studierea psihologiei religiei empirice în toată complexitatea ei.

               !!! Este necesar să observăm că teologii sunt interesați în dezvoltarea psihologiei credincioșilor numai în măsura în care permite îmbunătățirea sistemului de prelucrare psihologică a acestora.

               Toți psihologii, fără excepție, susțin că psihologia religiei și teologia sunt două domenii principal diferite, deosebându-se prin modul specific de abordare a religiei, prin caracterizarea fenomenelor religioase, prin metodologia și modul de a le explica.

               !!! Printre persoanele care se consideră în mod sincer credincioase se observă, pe de altă parte, necunoașterea bazelor dogmatice ale cultului de care aparțin, iar pe de altă parte tratarea sau negarea cu totul liberă, personală, a perceptelor religiei date.

 

                                  =    PSIHOLOGIA CULTULUI    =

 

               Pentru acele mase de oameni care se caracterizează printr-un nivel scăzut de școlarizare se consideră tipic un anume fanatism de care este cuprinsă nu întreaga personalitate, în toate trăsăturile ei psihologice, ci precumpănitor, sfera ei emoțională.   Ca urmare, religiozitatea ia o formă hipertrofiată, ceea ce conduce adesea la dedublarea personalității.

              !!! Deși nivelul activității de cult, în formele ei rituale și nerituale rămâne relativ ridicat, conținutul său insă a suferit modificări importante. În prezent, parohia își pierde caracterul tradițional, transformându-se în ochii enoriașilor într-un centru social, sau un club de un fel deosebit. La nivelul actual al secularizării, participarea la practica culturală este asemănătoare cu orice altă formă de activitate socială voluntară.   Însăși activitatea de cult – prezența la slujbă, participarea la viața parohiei, slujbele bănești – devine în cea mai mare măsură un mijloc de manifestare a loialității și de sprijinire a prestigiului, o formă a contactelor sociale; această activitate își pierde conținutul său propriu religios.

              !!! Studiind individul religios, psihologii nu au putut să ocolească, prin tăcere, latura practică a oricărei religii – cultul.

              Pe parcursul existenței lor, organizațiile religioase au acumulat o importantă experiență de acțiune asupra psihicului uman. În practica de cult, ei au exploatat și sacralizat multe trebuințe reale ale oamenilor, trebuința de comunicare, înțelegere reciprocă, compasiune, consolare, creînd prin aceasta sistemul “sufletist” care îi creează credinciosului satisfacții subiective.

              Oamenii de știință nu au putut să nu observe ca în ciuda unei multitudini fantastice a formelor de manifestare a diferitelor culte, ele au o anumită înrudire în ceea ce privește esența lor, care le permite să se obțină efectele scontate. Interesul pentru studierea psihologiei cultului religios a fost stimulat și de faptul că la sfîrșitul sec. XIX au apărut și s-au răspândit o mulțime de noi secte religioase, cu profil extatic și pseudo-medical, care au folosit larg în practica lor mijloacele de influențare psihologică individuală și de masă.  În fața oamenilor de știință a apărut sarcina de a explica științific mecanismele efectelor cultului religios, sa dezvăluie bazele lui psiho-filozofice.

              !!! La începutul acestui veac, din inițiativa teologilor, psihologii-religioși au fost atrași în discuția privind natura tămăduitorilor “cerești” și despre relațiile dintre religie și psihoterapia științifică. Datorită oamenilor de știință care au desfășurat o minuțioasă analiză a unui vast material faptic, un comitet special pentru cercetarea vindecărilor “cerești”, în raportul final , a trebuit să se recunoască că nu s-au putut dezvălui nici un fel de dovadă privind natura supranaturală a vindecărilor efectuate de cult. Această recunoaștere a făcut-o chiar un episcop (de Kanterbury).

              Cercetătorul american J. Leuba, care a studiat ani în șir această problemă, în cartea sa “Dumnezeu sau om?” arată în mod convingător că vindecările “dumnezeiești” nu sunt nimic altceva decît forțe naturale puse în slujba omului, cuprinse în specificul conștiinței însăși.  Sugestia și autosugestia pot avea o influență în vindecarea psihicului, indiferent dacă ele au sau nu un conținut religios.

              !!! Cultul religios reprezintă un mijloc important al igienei psihice.

              Acțiunile de cult înlătură încordarea nervoasă și preîntîmpină formarea complexelor nevrotice, care duc la îmbolnăviri psihice.

              Asemenea concluzii au fost pur și simplu luate cu amîndouă mîinile de către teologi și incluse în arsenalul lor de propagandă.

              În cercetarea acțiunii cultului asupra lumii psihice a personalității deosebiri interesante au fost dezvăluite intre bărbați și femei. A reieșit că în toate denominațiile femeile prezintă o mai mare activitate de cult, religiozitatea lor poartă un caracter mai emoțional, ele își manifestă mai rar îndoieli față de problemele religioase, convingerile lor sunt mai conservatoare. Particularitățile constituționale și psihice ale organismului feminin determină înclinația lor pentru standardurile general acceptate, emoționalitatea lor crescândă, o slabă dezvoltare a personalității critice-intelectuale.  Întrucât D-zeu reprezintă proiecția chipului tatălui, iar copii preferă pe părintele de sex opus, fetele trebuie să năzuiască mai intens către D-zeul reprezentat prin chipul dumnezeului-tatăl.

              Un alt punct de vedere , apropiat de cel expus mai sus, constă în aceea că religiozitatea mai crescută a femeii este explicată de prezența la ea într-o mai mare măsură decît la bărbat, a sentimentului vinovăției. Întrucât, funcția religiei este de a îndepărta acest sentiment, apare pe deplin ezplicabilă năzuința femeii către religie.

              Sistemul propagandei religioase, fundamentat pe bazele psihologiei religiei, se elaborează pe mai multe direcții.

                  --   Mai întîi, psihologii religiei acordă o mare atenție problemelor practice ale educației religioase, legate de particularitățile dezvoltării personalității ținând seama de vârstă. Diferitelor grupe de vîrstă li se recomandă un material specific, capabil să suscite interesul tocmai pentru că este construit corespunzător așteptărilor specifice ale diferitelor vârste, conform preocupărilor de viață deosebite.

                  --   În al doilea rând, se acordă se acordă o mare atenție învățământului religios, predării religiei. După părerea psihologilor religiei, el trebuie să aibă un caracter strict planificat, bazându-se atât pe particularitățile tuturor vârstelor cât și pe dezvoltarea persoanelor respective. În același timp se ține seama de necesitatea corelării dintre educație și învățare.

                   --   În al treilea rând, datele psihologiei își găsesc aplicarea în slujbele religioase ale clerului. Luarea în considerare a tipologiei credincioșilor, a nevoilor de viață și a problemelor psihice ale membrilor comunității.

                   --   În al patrulea rând, cunoașterea psihlogiei religiei este considerată obligatorie pentru practica teologică îndeosebi pentru activitatea preoțimii printre oameni.

              !!! Clerului i se recomandă să nu se mărginească la efectuarea slujbelor religioase, li se cere să fie “păstori ai sufletelor”, să acorde enoriașilor ajutor efectiv, să devină tămăduitori ai sufletelor. În acest scop psihologilor li se propune adesea să transforme teologia practică în psihoterapie, să o apropie maximum posibil de viață, de nevoile și interesele enoriașilor.

              !!! Ĩn sfârșit, datele psihologiei religiei  se folosesc larg în organizarea și desfășurarea spovedaniei, în activitatea  misionarilor în explicarea importanței documentelor religioase, în procesul de învățare a istoriei bisericești.

              Psihologia în activitatea diversă a bisericii este elaborată extrem de detaliat, scrupulos și sistematic. Pentru multe probleme există o vastă literatură.

 

 

                           =      TREBUINȚA DE CREDINȚà     =

 

              Psihologia credinței susține că trebuința de credință reprezintă o necesitate veșnică a omului, că ea îi este necesară tot așa cum este necesară hrana pentru corp. așa numitele trebuințe religioase nu reprezintă ceva dat dinainte, ceva avînd un izvor transcedental. Aceste trebuințe izvorăsc și sunt condiționate de credința religioasă, de concepțiile religioase, de convingerile omului. De aceea se poate vorbi despre “trebuințe religioase” doar acolo unde există conștiința religioasă. Conștiința religioasă, la rîndul ei nu este apărută din nimic , ci este condiționată din punct de vedere social.

              În funcție de nivelul religiozității credinciosului “trebuințele religioase” se pot împărți în două grupe:

1.    Oameni profund religioși, în conștiința cărora ideile și reprezentările religioase au un rol hotărâtor. Convingerile lor religioase pot da naștere la o profundă trebuință interioară de a se ruga, de a ține posturile, de a participa la slijbele religioase, de a săvârși diferite acțiuni ale cultului respectiv. Această categorie de credincioși, după  cum arată datele multor cercetări, este foarte restrânsă în rândul ortodocșilor și crește în rândul sectanților.

2.    Masele de credincioși care, deși se socotesc adepți ai religiei, greutatea specifică a ideilor lor religioase în complexul general al conștiinței lor, este redusă, și de aceea ele nu definesc comportamentul lor. În acest caz acțiunile religioase își pierd treptat motivația religioasă.

             Trebuințele religiei trebuie să le raportăm la sfera trebuințelor spirituale. Ele țin, de asemenea, de trebuințe personale, în care se reflectă relațiile credinciosului cu realitatea înconjurătoare și sunt satisfăcute în procesul consumului individual. Omul are nevoie de credință, înțelegere, omenie, ori lumea reală în care trăiește ca individ simplu este lipsită de aceste însișiri, și de aceea omul recurge la “umplerea” realului, a lumii care îi este străină, dușmănoasă, cu lumea religioasă.

             Religiozitatea apare adesea și se păstrează ca o reacție la imposibilittea sau incapacitatea omului, în anumite condiții, să satisfacă prin mijloacele reale trebuințele sale sociale, spirituale, estetice, etice.  Ieșirea din această situație credinciosul o găsește în religie. Pe de lată parte, concepțiile, sentimentele, obiceiurile formate pe o bază religioasă se transformă într-o profundă trebuință interioară, pe care credinciosul o satisface prin intermediul practicii culturale.

             Trebuințele religioase nu se prezintă într-o stare “pur㔠în afara celor cognitive, estetice, etice. Specificul lor constă tocmai în aceea că ele transformă necesitățile umane obișnuite, sănătoase. Să urmărim câteva tipuri de necesități:

1.    Trebuințele cognitive – Fiecare om dorește sa cunoască lumea înconjurătoare, se străduiește să găsească răspunsuri legate de tainele fenomenelor naturii și ale realității sociale. O parte a oamenilor, având o mai mare sau mai mică structură religioasă, își satisfac această necesitate intr-o formă religioasă. Fiind o expresie a forțelor care îi domină în viața lor de toate zilele, religia nu se mărginește la explicarea deformată a diferitelor fenomene ale realității obiective. Credințele religioase, al căror prizonier este credinciosul, îl determină, creează în el necesitatea de a făuri cu ajutorul ideologiei religioase un tablou al lumii. La aceasta, oamenilor care nu au cunoștințe științifice necesare (iar în această situație toți aceia care constituie marea masă a credincioșilor) explicarea religioasă a lumii li se pare mai simplă, mai accesibilă, mai de înțeles, și ei o preferă aceea mai mult decît explicațiile științifice. Facerea reprezintă o asemenea reprezentare pe care e deosebit de greu s-o inlături din conștiința populară. Conștiinței populare îi este de neînțeles existența-n-sine a naturii și omului, întrucît această existența-n-sine contrazice toate datele vieții practice.

2.    Trebuințe estetice – Omului îi este proprie năzuința către frumos. Adepții idealismului și religiei susțin ca această necesitate îi este dată omului de către D-zeu, care este întruchiparea a tot ceea ce este frumos. Inconștiența unor asemenea teze reiese de îndată ce cercetăm izvoarele dezvoltării societății umane, culturii și materialelor spirituale. Trebuințele estetice și trăirile estetice au putut să apară doar ca reflectare a evoluției materiale și spirituale. Biserica a speculat dintotdeauna trebuințele estetice ale omului. Folosind arhitectura, sculptura, pictura, muzica, cuvântul, acțiunile teatrale, ea s-a străduit să îndrepte trebuințele estetice pe o cale religioasă. În biserică omul își satisface în cadrul frumuseții ceremonialului sentimentul său estetic. Arta bisericească stimulează la credincioși trăiri estetice, le oferă plăcere estetică. Satisfăcându-și la biserică trebuințele sale estetice, omul va fi tentat s-o frecventeze din nou și din nou.   Mulți se reîntorc la religie din motive estetice pentru că în biserică se cîntă frumos. O explicație obișnuită a cauzelor frecventării bisericii o reprezintă cuvintele multor credincioși: ”Personal, nu cred în D-zeu, îmi plac insă cântecele bisericești” sau  “Mi-e urît să stau acasă, iar la biserică vin oameni ce cîntă frumos”. Trebuie dezvăluit permanent credincioșilor caracterul reacționar al ceremonialului religios, mijloc folosit cu pricepere de către slujitorii bisericii în vederea trezirii unor stări emoționale propice pentru a-i menține alături de biserică.

3.    trebuința de a comunica – Comunicarea reprezintă nu numai unul din factorii cei mai importanți în formarea omului, ci și o concluzie esențială a însăși existenței lui. În procesul comunicării omul stabilește legături de producție și spirituale cu alți oameni, realizează schimb de informații, își împarte bucuriile și necazurile. Religia însăși îi împarte în credincioși și necredincioși și prin aceasta îngustează relațiile sociale ale omului. În al doilea rând, majoritatea credincioșilor sunt oameni în vârstă, femei casnice, respectiv neocupate în sfera producției materiale, și din această cauză relațiile lor sociale sunt extrem de reduse sau chiar rupte complet. În al treilea rând, o muncă ateist-științifică necorespunzător desfășurată îndepărtează pe credincioși de o largă comunicare cu “lumea”. În aceste condiții, omul, prin natura sa o ființă socială, se străduiește să umple golul unor largi legături sociale, caută și găsește satisfacerea trebuințelor sale comunicarea cu “frații și surorile lui întru credință”.  Evenimentele importante din viața oamenilor se realizează sub forma participării la diferite ceremonii religioase. Este de știut faptul că unii oameni, “ciocninduse” de greutăți, insuccese, nenorociri, caută consolare în religie, biserică. În religie se caută mângâierea. Religia, prin mijloace iluzorii satisface trebuințele omului de apărare, ajutor, consolare. (“Veniți la mine toți cei trudiți și împovărați și eu vă voi liniști”). Necunoscând caracterul iluzoriu al unei asemenea consolări, credinciosul, în momentele grele ale vieții, se îndreaptă către religie.

 

return to top

 

                                =    MORALA RELIGIEI    =

 

            În înfățișarea lor de astăzi, învățăturile religioase reprezintă nu atît o explicație a felului cum este construită lumea, cît mai ales învățătura despre felul cum trebuie să trăiești în această lume, cum trebuie sa te comporți față de ea. Cel mai ilustrativ exemplu în acest sens este creștinismul: “Creștinismul a făcut din “moral㔠D-zeu, a creat un dumnezeu moral”. Apariția reprezentărilor fantastice despre crearea lumii a fost condiționată de căutările pentru adaptarea practică, iar conștiința morală are aici un mare rol. Una din principalele teze etice, cea privind păcatul originar se deduce în religie cu o tradiție biblică din mitul despre primii oameni. Mitul despre căderea în păcat a lui Adam și Eva poate fi înțeles numai prin dezvoltarea ideii morale care stă la baza acestuia. În acest caz el le apare nu lipsit de motivare, ca o simplă născocire lipsită de orice determinare. “Poveștile nu sunt adevărate, ele conțin însă o aluzie”.

             După cum se pare, conștiința păcatului este încercată de oameni și reprezintă o realitate psihologică. Concepția iluministă explică însă aceste trăiri prin referiri la scornirile clerului, care ar fi născocit în mod arbitrar, noțiunea de păcat în interesul celor bogați și în dauna celor simpli și săraci. Opoziția dintre “minte și inimă”, datorie și inclinații, ideal și realitate avea drept bază materială opoziția dintre interesele personale și sociale. Această opoziție a dus, și duce, în mod necesar la nemulțumirea omului față de sine, la senzația nemulțumirii față de valoarea propriei vieți si, ca urmare, la căutarea căilor juste, la căutarea mijloacelor care prin propriile forțe să se ridice la o viață mai bună, mai demnă.

            Împărțirea societății în clase a constituit un impuls pentru dezvoltarea conștiinței morale, ca și a conștiinței teoretice în general. Noi nu afirmăm, dispunând de toate determinările, că mitul despre “căderea în păcat” a primilor oameni și cunoașterea de către ei a binelui și răului trebuie tratat ca entitate ideologică, apărută pe baza transformărilor sociale și psihologice.

            “Dumnezeu l-a condamnat pe om ca în sudoarea frunții să semene pîinea”. Într-adevăr, în comparație cu animalele (păsările cerului nu seamănă, nu strîng recolta) munca zilnică a omului permanent preocupat de bucata de pâine, era un blestem: omul trudește ca să mănânce. Munca și viața păreau opuse: trebuie să muncești, în loc să trăiești.

             Împărțirea societății în clase și transformarea muncii intr-o obligație chinuitoare pentru majoritatea a contribuit, fără indoială, la formarea unei atitudini față de muncă precum una față de blestem. Nu se poate afirma că munca omului primitiv a fost mai ușoară. Munca nu era un blestem, trândăvia nu era un ideal.

             Noțiunea păcatului, a vinovăției în fața lui D-zeu, nu poate fi tratată ca o născocire a clerului și care le-a fost implementată în capul oamenilor pentru a-i putea ține în supunere. Aceste noțiuni au o bază psihologică reală. În ideea de păcat s-a sublimat conștientizarea de către om a chinuitorului dezacord cu sine însuși, neliniștea lui interioară, neîncrederea în justețea alegerii, încăpacitatea de a urma ceea ce el socotește ca fiind drept. Aceasta se vede clar și din următoarea mărturisire atribuită apostolului Pavel: “Căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârșesc. Iar dacă fac ce nu voiesc eu, nu eu fac aceasta, ci păcatul care locuiește în mine. Găsesc deci în mine, care voiesc sa fac bine, legea că răul este legat de mine…Om nenorocit ce sunt” ( Romani 7:19-24).  “ Fiindcă știu că nu locuiește în mine, adică în trupul meu, ce este bun. Căci a voi se află în mine dar a face bine nu aflu” (Romani 7:18).  Dorința binelui și încăpacitatea de a-l realiza este o trăsătură nu numai a “sufletului creștinesc”, ce este determinată nu de ideologie, ci după cum s-a mai spus, de condițiile vieții sociale.  Creștinismul doar a mistificat particularitățile vieții psihice a oamenilor intr-o anumită epocă.

             Socrate explică: prin faptele rele, prin recunoașterea binelui, prin lipsa de înțelegere, creștinismul stă pe o altă poziție: oamenii știu în ce constă binele, dar nu găsesc în ei forța pentru a-l urma.

               Dogma căderii în păcat și mitul corespunzător tocmai de aceea au primit recunoașterea (au părut adevărate). Întrucât au corespuns stărilor sufletești. De aceea este necesar ca în analiza poruncilor religioase să căutăm explicarea lor prin anumite stări psihologice ale maselor care, la rândul lor, trebuie deduse din baza materială. Ideea păcatului nu este una oarecare, ci o latură esențială a învățaturii morale religioase; și nu numai a învățaturii sau a teoriei. Cunoașterea păcatului este centrul vital, forța motrice interioară a manifestărilor exterioare a religiozității însăși. Ardoarea religioasă apare pe temeiul sentimentului propriei vinovății și a străduinței către curățirea păcatelor.  Clerul , înțelegând aceasta, a accentuat întotdeauna în predicile sale, ideea de păcat (“Dacă nu te căiești, nu te salvezi”). Această zicală, care adesea este luată în derâdere: (“Popii te îndeamnă să greșești, apoi sa te căiești – iată modul de viață creștin”) are un profund sens psihologic. Fiecare are temei să-și reproșeze faptul de a se fi abătut  de la idealul său, fiecare încalcă făgăduințele făcute sieși, oamenilor sau lui Dumnezeu. Numai acela are însă șansa de a deveni mai bun, care se recunoaște “păcătos”. Acela care socotește că are dreptate   și nu vede păcatele sale, acela este mort pentru mântuire. Te poți curăța numai atunci când recunoști lipsurile tale.

             Religia folosește sentimentul de nemulțumire existent în mod inevitabil la oameni în condițiile societății bazate pe clase. Când omul simte că trăiește nu așa cum terbuie, el caut㠓adevărata” viață. Aceasta este una din cele mai profunde năzuințe existente în noi.  Religiozitatea este o realizare denaturată a acestei trebuințe general-umane.

             Astfel, în ideologia religioasă perceptul iubirii, al smereniei, se leagă de porunca lui D-zeu (sau cu “legea natural㔠stabilită de D-zeu). Din această cauză, în critica noastră se observă , adesea, că dragostea față de aproapele se oglindește ca o “lumină reflectoare”, că ea decurge nu din trăirile lăuntrice ale personalității, ci este condiționată de influența propoagandei privind “porunca lui D-zeu”.

 

 

                       =     SUFERINȚA în CREȘTINISM     =

 

             Noțiune de păcat, la prima vedere, este de nedespărțit de religie, inclusiv de cea creștină. În realitate, aceasta reprezintă o formă mistificată a încălcării moralei, incălcarea normelor morale acceptate. Religia nu face altceva decît să îndrepte toate anomaliile moarale într-o singură direcție – greșeală în fața lui D-zeu – care ar reprezenta o concentrare a perfecțiunii absolute. Este posibil ca, din această cauză, concepția religioasă sa fie în mare măsură pesimistă; doar fiecare mișcare ce capătă o importanță capitală atinge pe D-zeu. O asemenea situație psihologică duce uneori la shimbarea aprecierii privind neplăcerile posibile: delictul a fost săvîrșit, acum urmează pedeapsa.

            Mitropolitul ortodox rus Nicolai spunea într-una din predicile sale: “Gîndiți-vă numai, dragii mei, ce mare folos pentru sufletul nostru pot și trebuie sa aducă acele suferințe pe care noi le trăim”. Mai departe, el descrie viața “goală de conținut” a celui care a uitat despre valorile superioare ale omului: “Dar iată, după vionța dumnezeiască, omul este bolnav. El stă culcat, l-au părăsit grijile, nu mai are preocuparea muncii zilnice. Și atunci, în timpul bolii, când viața cu agitațiile ei pentru el se va fi oprit, atunci să privească mai profund în sufletul său și să gîndească pentru ce trăiește pe pământ. Oare nu pentru a păși spre viața veșnică?”

           Să lăsăm de o parte “marea valoare” a ideii că boala îl încearcă pe om dup㠓voința lui D-zeu” și să urmărim atent raționamentul teologului ortodox. Desigur, omul se gândește la sensul, conținutul zilelor trăite, raționează spre inevitabilitatea morții. Și  este de la sine înțeles. Doar boala prevestește moartea, boala este moartea sănătății. Și cu cît boala este mai nemiloasă, cu atât aceste gânduri sunt mai persistente. Dar aceasta nu duce deloc la înțelegerea vieții ca ceva tainic, misterios, ascuns. Mai curînd, dimpotrivă, cu cît mai mult gândește omul despre moarte, cu atît mai puțin este el capabil să gândească despre viață. Ori tocmai în acesta este interesul clerului!

 

Epicur: despre nimic omul nu gândește atît de puțin cît  despre moarte, întrucît atîta timp cît el există ea nu este prezentă, iar atunci când ea este prezentă, el de acum nu mai există.

 

           Si mai există o valoare reală în gîndurile despre moarte, ea nu constă în ceea ce văd teologii creștini. Ea nu constă într-o bolnăviciosă și disprețuitoare judecare a lumii agitate, ci în clarificarea ideii, consecvent umaniste că menirea omului stă în faptele sale, în ceea ce el a reușit să înfăptuiască.

           Poziția omului față de trăirile sale și prin caracterul acestor trăiri sunt condiționate de valorile sociale. Nu există fericire sau nenorocire ca atare, ci întotdeauna aceasta depinde de reprezentările și raționamentele noastre în legătură cu ele.

           !!! Creștinismul are rădăcini trainice în rândul multor adepți ai săi și pentru că le-a inoculat un sistem scăzut de apreciere al neplăcerilor vieții… Ĩn realitate, în trecut, clerul a fost acela care a monopolizat “vindecarea sufletelor” acumulând în  această privință o bogată experiență.

           Teologii încurcă problema, ascund deosebirea reală existentă între cauzele diferitelor suferințe umane, privesc în general aceste cauze ca lipse importante, înlocuiesc rezolvarea rațională a acestei probleme prin construcția mistică privind păcatul originar ca izvorul, cauza tuturor nenorocirilor.

           !!! Suferințele, insuccesele, nenorocirile sunt conștientizate ca atare, întrucît li se opun succesele, sănătatea fizică și spirituală, respectiv oameni sănătoși, fericiți, care obțin succese.  Uitându-se la aceștia, omul bolnav și nefericit incepe sa se simtă știrbit, lipsit de valoare deplină și, nu de puține ori, simte un fel de invidie, lipsă de prietenie față de cei care au alți parametrii de viață. Într-o asemenea stare de spirit intervine, cum nu se poate mai bine, creștinismul, cu concepția lui despre suferință ca o binefacere, ca un semn a bunăvoinței clerului. “Suferința este semnul cu care clerul își înseamnă aleșii și de aceea, bucurațivă cînd suferiți, nu respingeți suferința ci, dimpotrivă, năzuiți către ea “.

            În acest fel creștinismul îl ajută pe cel slab, chinuit – care nu are încredere în forțele sale – de a vedea în slăbiciunea sa izvorul și condiția demnității și meritelor sale, de a vedea în sine o valoare cu mult mai mare decât este în realitate.  Tocmai de aceea, concepția creștină conduce fără nici un temei la opoziție de nepăsare și dispreț față de viața fericită, față de o stare demnă pentru om.

            Clerul creștin, sprijinîndu-se pe aceste raționamente, face din învățătura despre “dumnezeu care a suferit”, despre “dumnezeu care a răbdat”, izvorul alinării. Credinciosului i se  spune că oricât de insuportabile i se par nenorocirile și suferințele lui, ele sunt incomparabil mai mici decât chinurile lui Hristos, având o importanță totală, cosmică. “Nu au fost pe pământ și nu o să fie nimeni niciodată care să fi suferit atâtea nenorociri, nedreptăți, atîtea chinuri insuportabile, fizice, morale, sufletești, cât a pătimit, unul, pentru noi, Hristos. Toate durerile, mâhnirile și suferințele omenirii cîte nu au fost ele și cum nu ar fi fost ele, se topesc, dispar în fața suferințelor lui Hristos ca o piatră intr-o mare fără de sfârșit”.

            Elementul esențial în învățătura creștină despre suferință, îl reprezintă teza despre răstignirea lui Hristos.  Cel care crede în Hristos, omul care suferă, se simte ca un fel de coparticipant la suferința lui D-zeu, este foarte apropiat lui, mai ales în momentele unor grele suferințe.  Credinciosul este cu atât mai măgulit cu cât el, care se află cu mult mai prejos decât dumnezeul său, el – “acest vierme al pământului” – este în același timp asemănător lui.

            Creștinismul tratează boala, neglijând lecuirea cauzelor care o determină.  Din această cauză, el, în cel mai bun caz, încearcă să atenueze suferințele cu mijloace pur narcotice.  Continuând comparația cu medicina se poate spune că ea folosește narcoticele nu ca un scop în sine, ci drept condiție care permite folosirea altor mijloace pentru adevărata vindecare a bolnavului.

 

 

                             =    RUGÃCIUNEA și POCÃINȚA    =

 

             Dacă un individ este capabil să se roage și să se pocăiască, aceasta constituie o dovadă incontestabilă a religiozității lui.

             Rugăciunea și pocăința se desfășoară în cadrul unor legități psihologice generale. Ca urmare, trebuie să fie dezvăluite elementele structurale ale proceselor respective, mecanismele lor reale, ca și specificul acestor mecanisme, ținând seama că ele au un conținut religios.  Rugăciunea este legătura, dialogul cu D-zeu; cel mai esențial în rugăciune este relația de cerere, relația de îndurare, cererea fierbinte a omului păcătos, fără putere și depinzând de atotputernic, atotmilostiv; dacă rugăciunea este sinceră și fierbinte, atunci ea are rezultate, prin mijlocirea ei se obține ajutorul Lui, care se manifestă prin ușurare, liniște, prin trăirea sentimentului de forță și încredere.

              Pocăința include următoarele momente: recunoașterea păcatului, starea de neliniște morală sau chiar căința, ca urmare a recunoașterii păcătoșeniei, ușurarea în fața lui D-zeu și dorința de a fi mântuit, înlăturarea păcatului și liniștea sub influența milostivirii celui de sus. În acest caz, pocăința se prezintă credincioșilor ca un proces psihologic, moral-religios, necesitatea ei decurgând din păcătoșenia omului – păcatul original, precum și cele săvârșite în decursul vieții – recunoașterea păcatelor și trăirea unor suferințe morale: căința, părerea de rău pentru păcatele săvârșite, autocondamnarea, cererea milosteniei (rugăciunea pocăinței), trăirea iertării de către  D-zeu.

              Tipul specific al activității grupului religios îl reprezintă desfășurarea  ritualului, activitatea sa legată de poziția față de supranatural.  Acestă activitate nu are un obiectiv real și de aceea poartă un caracter iluzoriu.

              Rolul de integrare și regularizare îl  îndeplinesc aici totalitatea ideilor, reprezentărilor, principiilor și normelor (in creștinism, dogmele despre sfânta treime, despre întruchipare, despre păcatul originar, despre salvare și răscumpărare, nemurirea sufletului, sfârșitul lumii), normele (poruncile) moralei creștine: “Iubește-l pe domnul Dumnezeul tău cu toate forțele tale”, “teme-te de D-zeu”, “ cine se înjosește, acela o să se înalțe”, “fericiți cei săraci cu duhul”, “iubește-ți aproapele ca pe tine însuți”, ”iubiți pe vrăjmașii voștri”.

 

              Comunicarea – relațiile cu supranaturalul:

              În acest plan liturghia, rugăciunea, împărtășania sunt considerate tipurile cele mai “directe” de comunicare cu D-zeu. Pe de altă parte, este planul legat de relațiile reale dintre credincioși și mediul înconjurător.  În sistemul comunicării credincioșilor există o totalitate de “semne” specializate: în vorbire- informația cu conținut religios, în comportament - sistemul de acțiuni simbolice (îngenunchierea ca semn al smerenie față de D-zeu; scufundarea în apă în timpul botezului, ca mijloc de curățire de păcat).

             Spovedania orientează conștiința credinciosului către D-zeu: consolarea, compasiunea, se realizează cu ajutorul terminologiei religioase, a chipurilor religioase, a miturilor în numele lui D-zeu.

             Omul însușește convingerea că mijlocul de împlinire a celor dorite – mijloacele de trai – le dă D-zeu și că trebuie să te rogi fierbinte pentru ca, de fiecare dată, să primești cele dorite.  Relația “rugăciune-satisfacerea rugăminții” este “transplantat㔠în domeniul realității pe plan iluzoriu și creează mecanismul psihologic al rugăciunii de îndurare, satisfacerea dorințelor. Pentru om, căruia îi sunt aproape de inimă cuvintele Evangheliei atribuite lui Hristos, “veniți la mine cei trudiți și împovărați și eu vă voi liniști”, consolarea se prezintă ca rezultat al milosteniei lui D-zeu. În spovedanie, mustrările de conștiință sunt considerate drept pedeapsă a lui D-zeu.

              Spovedania sau rugăciunea se realizează pe calea vorbirii interioare sau exterioare (sonore) . Vorbirea interioară sau exterioară a individului cu alți oameni nu creează situații sistematice (ascultătorul lipsește) și nu îndeplinește în mod obiectiv o funcție comunicațională.

              !!! Cercetările concrete dovedesc că, de regulă, credincioșii sunt oameni rupți de colectivul productiv, nu participă la viața socială (casnicele, pensionarii, etc.), au un nivel de calificare și școlarizare scăzut.  Altfel spus, sub influența religiei se află persoane a căror practică , comunicare și cunoaștere sunt limitate.  Limitarea relațiilor sociale creează condiții prielnice includerii individului în grupul religios; formarea în el a trebuinței de comunicare împinge pe credincios la comunicarea cu D-zeu. Greutăți cunoscute reprezintă explicarea pentru credincioși a dinamicii stărilor psihologice în rugăciune și în pocăință: procesul interiorizării se desfășoară neconștientizat, iar rezultatul lui se prezintă ca ceva dat necesar.

 

                      

                           =     CONȘTIINȚA RELIGIOASà     =

 

             La întrebarea “de ce credeți dvs. în D-zeu?”, mulți răspund: “eu nu pot explica aceasta, însă eu îl simt pe D-zeu”. Contradicția interioară dintre elementele emoționale și intelectuale în structura conștiinței lor se exprimă, în această etapă, prin aceea că, de regulă, asemenea credincioși sunt capabili să dea numai o explicație neclară, nefundamentată, practicii lor religioase și comportării lor zilnice. Când ei încearcă să explice evenimente pe care nu le înțeleg, să rezolve probleme care depășesc limitele experiențelor, atunci folosesc elemente disparate ale doctrinei religioase, însușite în procesul schimbului de informații religioase (“dumnezeu”, “ales”, “pedeapsa cerească”,”predestinare” et.); ei nu sunt capabili să explice mai detaliat ce se înțelege prin aceste cuvinte, ci pot doar să facă referiri la sentimentul care a actualizat și susține asemenea reprezentări.

            Astfel de credincioși își reamintesc asemenea date despre D-zeu în care ei pot să includă sonținutul propriei experiențe sau propriilor lor sentimente; ca de pildă:

“D-zeu știe orice gând al sufletului nostru” , “Noi nu putem face nimic fără de el” , “Tot ce avem este la el” , “D-zeu vede tot, el știe cine este cedincios întra-adevăr și cine numai în vorbe”…  Asemenea cunoștințe elementare se repetă de nenumărate ori în propaganda religioasă și sunt luate ca semn al credinței. În literatura religioasă închinată propagandei, tot mai mult se insistă asupra necesității de a se psihologiza predica religioasă”. Predicatorii cu experiență se străduiiesc s㠓contamineze” pe credincioși. Ca urmare, în memoria credinciosului se întăresc elementele vechi ale informației religioase și pătrund altele noi.

           Pe parcursul citirii literaturii religioase și a ascultării predicilor, el se poticnește atunci cînd trebuie să restabilească ceea ce i-a scăpat, legăturile din text, subînțelesele aluzii.  În conștiința unor oameni credincioși lipsesc legăturile dintre fragmente, ca și dintre elementele și părțile constitutive ale diferitelor fragmente ale credinței religioase. De pildă, ei pot avea reprezentări despre “Hristos” și “biserică”, dar să nu cunoască nimic despre legăturile dintre aceste noțiuni, elaborate de doctrina creștină: Hristos “capul bisericii”, ”Biserica este trupul lui Hristos”, fapt care face ca predicatorii să se străduiască să adune într-un tot întreaga informație religioasă pe care o primește credincosul.

            De pildă, la fiecare predică se expun amănunțit două-trei subiecte din Biblie, se citește și se comentează de la trei pînă la cinci-șase, iar uneori chiar mai multe, verste (Testamentul vechi și nou, cu predilecție cel nou). Luînd în considerare că la fiecare slujbă sunt cel puțin 2-3 predici, reiese că credincioșii pot într-un an să recepteze întreaga sferă de probleme din evanghelii și să cunoască multe subiecte din Testament.

            Conștiința unui număr destul de mare de credincioși poate, pînă la capăt, să rămână la nivelul fragmentar.  Asemenea oameni, de cele mai multe ori, nu sunt în stare de o gândire abstractă de sine stătătoare, să opereze cu categorii de mare generalitate. Pentru alți credincioși, nivelul fragmentar reprezintă doar o  treaptă în dezvoltarea lor religioasă.

 La credincioși apare profunda convingere că în sufletul lor, adică în “autoconștiință”, “sălăsluiește D-zeu”, “duhul sfînt”, iar pe sine, propria autoconștiință, ei nu numai că o gîndesc, dar o și “simt” ca “templu” , “sălaș al sfîntului duh”.

            Adevărata cunoaștere a lumii este înlocuită cu sistemul de date religioase însușite, ipostaziat în chipul lui “Hristos” care sălăsluiește în inimă în ideea “sfîntului duh” atotcuprinzător existent în același timp în sufletul omului și în afara lui.

return to top

 

de Simion Florin T.

 

    View the guest book

    Name :

    Email :

    Add me to your mailing list

    Comments :


!!! 8k.ro REVINE IN FORTA :

www.seconddemostene.8k.ro

 

 
Google