PSIHOLOGIA RELIGIEI
Rolul factorului psihologic în sfera
religiei îl recunosc aproape majoritatea cercetătorilor, dar nu toți înțeleg și
explică în același mod izvoarele credinței religioase ca și natura acesteia.
Teologii și psihologii, adepți ai
teologiei cercetează religozitatea ca rezultatat al întâlnirii omului cu
transcendentalul, supranaturalul, respectiv cu D-zeu. Din punctul lor de vedere
existența oamenilor religioși demostrează cu necesitate existența reală a unui
izvor de dincolo a revelației religioase noi trebuie să recunoaștem
existența a ceva care determină prezența la toți oamenii, începând cu cele
dintîi trepte de cultură a vieții religioase.
Viața religioasă poate fi
primitivă, rudimentară, alunecând în întregul ei spre magie și cu toate acestea
omul caută fără preget la ce să se închine. Acest ceva care stă dincolo de
orice fenomenologie religioasă și trage sufletul spre înălțimi poate fi
înțeles numai astfel: în profunzimile
sale sufletul este legat cu Absolutul, este legat cu D-zeu. Izvorul cel mai
profund al religiei, acel sentiment de teamă și de fascinație în fața
misterului care apare la om prin întâlnirea lui cu sacrul , cu supranaturalul
- religiozitatea fiecărui individ este
determinată de particularitățile psihice ale acestuia; sentimentele unui om
sunt ca cel mai profund izvor al religiei.
Credința religioasă în supranatural
se distinge prin trei trăsături esențiale:
Mai întâi , ea presupune credința intr-o existență reală a
supranaturalului. Omul religios nu numai că cugetă despre supranatural și nu
numai că, pur și simplu și-l reprezintă, ci el crede că aceste chipuri
supranaturale există în mod real. Tocmai aici își are locul despărțirea dintre
religie și artă.
Al
doilea rând, omul credincios este
totdeuna profund tulburat în relațiile sale cu supranaturalul, care se prezintă
ca un focar al tuturor proceselor sale emoționale.
Al
treilea rând; credința în supranatural include în sine relații practice iluzorii
între credincios și obiectul supranatural prezent în imaginația sa. Omul
religios crede că supranaturalul (D-zeu, spirit, etc.) poate influența asupra
vieții lui și că, la rândul său poate influența într-un fel sau altul
supranaturalul.
Studierea structurii psihicului
religios presupune între altele cercetarea, în cadrul acestuia, a corelației
dintre conștient și inconștient.
Psihicul religoios nu poate fi redus
numai la emoții, oricât de mare rol ar avea ele. În psihicul credincioșilor,
gîndirea, imaginația, reprezentările nu au numai un rol auxiliar, ele creează
un nucleu specific al psihicului religios, care determină orientarea atât a
proceselor emoționale cât și a celor volitive.
!!! Cercetarea științifică a
conținutului credințelor religioase ale unei grupări sociale sau naționale nu
este posibilă dacă nu se urmăresc rădăcinile sociale ale acestor credințe, cu
alte cuvinte, dacă nu se dezvăluie acele laturi ale structurii sociale care
le-au chemat la viață și care creează condiții favorabile pentru proliferarea
lor !!!
!!! Există câteva tipuri de
credincioși:
La oamenii religioși aparținând primului tip, religia reprezintă mijlocul
de sustragere de la lumea înconjurătoare, un mijloc specific al fugii în domeniul
iluziilor, al fantasticului; altfel vorbind , la asemenea oameni religia
reprezintă o modalitate de negare a realității înconjurătoare și concentrarea
tuturor năzuințelor și intereselor în sfera iluzoriului. În rîndul acestora pot
fi socotiți reprezentanții ascetismului religios, ordinele călugărești,
sihaștrii , misticii.
Un alt tip psihologic de oameni religioși este reprezentat de
credincioșii propovăduitori, ierarhia religoasă pentru care religia reprezintă
o modalitate specifică de autoafirmare a personalității; mijloc de manifestare
a propriului EU în grupa religioasă și în sistemul relațiilor religioase.
Acest tip a fost și este reprezentat de ierarhia religioasă și de către activiști
care consideră răspândirea religiei ca principala lor sarcină , luptă
pentru prozeliți, desfășoară prelucrarea ideologică a diferiților
credincioși.
!!! Metodele de bază ale
psihologiei religie sunt împrumutate din psihologia socială.
1.
Metoda culegerii de informații primare. -- Adunarea informațiilor veridice și reprezentative
despre psihologia diferitelor grupe de credincioși, despre concepțiile, ideile,
emoțiile, despre scara lor de valori și despre pozitiile lor sociale.
2.
Metoda chestionării. -- Include
desfășurarea de discuții cu credincioșii, interviuri și anchete standardizate.
3.
Metoda cercetării documentelor personale. -- Nu
creează posibilitatea prelucrării statistice a informației, în schimb are o
mare importanță ca izvor nemijlocit , care dezvăluie psihologia credinciosului
în intreaga ei complexitate și în contrarietate.
4.
Metoda observației. -- Superioritatea metodei observației în comparație
cu cealaltă constă în aceea că ea permite sa precizăm nu caracteristicile
subiective ci pe cele obiective ale credincioșilor, comportamentul lor .
Datorită acestui fapt pentru
psihologia religiei este mult mai folositoare îmbinarea diferitelor metode care
permite dezvăluirea și compararea atât a datelor subiective cât și celor
obiective privind poziția față de religie.
Dovedind caracterul increat
și veșnic al materiei, caracterul infinit al universului, științele naturii
ajung la concluzia absurdității afirmațiilor
privind crearea lumii de către D-zeu. Stiințele ateiste nu numai
că cuprind în sfera lor de cercetare și critica religiei, ci dă și o
fundamentare pozitivă concepției materialistă, în sfera lor de cercetare intră
următoarele discipline:
1.
Istoria religiei .
-- Cercetează istoria apariției și dezvoltării
religiei la diferite popoare ale lumii. Ea, ca oricare știință istorică,
explică nu numai trăsăturile generale proprii oricărei religii, ci și deosebirile
specifice uneia sau altei grupe de religii, și în sfîrșit, trăsăturile
individuale ale uneia sau altei religii concrete. Istoria religiilor se preocupă de istoria
apariției și dezvoltării fiecărei religii concrete în toată complexitatea și diversitatea
izvoarelor ei sociale și a condițiilor
dezvoltării ei într-o epocă sau alta la unul sau altul din popoare .
2.
Filozofia religiei. -- Poate fi denumită , altfel , gnoseologia
religiei . Ea cercetează religia pe plan gnoseologic, respectiv contrapune conștiința
religioasă a realității, dezvăluie caracterul ei neadecvat, iluzoriu,
denaturat. Ei îi revine sarcina analizei gnoseologice a credinței religioase în supranatural ca
principală definitorie caracteristică a oricărei religii, concentrarea
rădăcinilor gnoseologice ale religiei, respectiv a premiselor gnoseologice, a
posibilităților și căilor de formare a conștiinței religioase .
3.
Sociologia religiei. --
Cercetează locul religiei în societate , funcțiile și rolul ei în funționarea
și dezvoltarea unui sau altui sistem social. Sociologia religiei nu se
mărginește la cercetarea conștiinței religioase, ci cercetează religia ca un
complex unitar (sistem), incluzând alături de conștiința religioasă acțiunile
religioase (de cult), relațiile religioase în care intră oamenii în procesul
acțiunilor de cult, și în sfîrșit, organizațiile și instituțiile religioase.
Cercetarea sociologică a religiei se poate realiza pe trei nivele: la nivelul societății în întregul ei (atunci
când religia este abordată ca sistem al suprastructurii ), la nivelul grupei
religioase și la nivelul individului.
4.
Psihologia religiei. -- Atât
după sfera problemelor cercetate cât și după metodologia folosită, se aproprie
de filozofia religiei și mai ales de sociologia religiei. Aceasta nu înseamnă
însă că ea se dizolvă în aceste discipline științifice și nu are dreptul la
existență de sine stătătoare. Ea se deosebește de alte ramuri ale reliologiei
înainte de toate prin specificul obiectului pe care-l cercetează psihicul
oamenilor religioși. O asemenea sarcină nu-și propune nici o altă disciplină
științifică. De aceea, în ciuda legăturilor strânse dintre psihologia
religiilor și alte discipline , care au ca obiect fenomenul religios, ea are
toate premisele necesare pentru a se constitui și dezvolta ca o ramură relativ
de sine stătătoare, de cercetare și critică a religiei.
= CUNOAȘTEREA OMULUI =
-
nu este o linie dreaptă, ci o curbă ce se apropie de infinit printr-o
serie de cercuri în spirală.
Orice segment, porțiune , bucățică
din această linie curbă poate fi transformată într-o linie dreaptă
independentă, întreagă, care duce la mlaștină.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dacă omul în timpul vieții, nu
tinde să urce spre infinit, spre inteligență și adevăr, va devia de la această
cale printr-o linie dreaptă spre o altă cunoaștere (mai mult agreată și mai
puțin folositoare); va pierde adevărul despre cunoașterea (inteligența)
universală.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Atitudinea rectilinie și unilaterală,
rigiditatea și sclerozarea, subiectivismul și
orbire subiectivă
În lumea animală, în dezvoltare
ei în faza umană a avut loc un adaos deosebit de important la mecanismul
activității nervoase. Pentru animale realitatea este semnalizată aproape
exclusiv prin excitații, iar urmele lăsate de către ele în emisferele cerebrale
vin nemijlocit în celule specializate vizuale, auditive și a altor receptoare
ale organismului. Aceasta este ceea ce posedăm noi ca impresie, simțire și reprezentare
din mediul înconjurător, atît natura cît și mediul social excluzând cuvântul
auzit și văzut. Acesta este primul sistem de semnalizare a realității,
comun oamenilor și animalelor. Cuvântul însă, a creat cel de-al doilea special,
sistem de semnalizare a realității reprezentând semnale ale primelor semnale.
Multitudinea excitațiilor realizate de cuvânt, pe de o parte ne-a indepărtat
de realitate și de aceea noi suntem obligați să avem în vedere, în permanență
acest fapt, pentru a nu deforma raporturile noastre cu realitatea. Pe de altă
parte, tocmai cuvântul ne-a făcut oameni.
O rădăcină a religiei o reprezintă
catarsis-ul
, acea stare emoțională pe care o cunoașteau pitagoricienii cu mult
înainte de Platon și Aristotel, și care, într-o perioadă mai apropiată a
fost mistificată de către Freud.
Catarsis-ul constituie o parte componentă a structurii psihologice a multor acțiuni,
practici religioase: anateme, rugăciuni, jertfe și mai cu seamă spovedaniile în
cele mai diferite forme.
Din punct de vedere psihologic el este
strâns legat de rolul de alinare al religiei, care ar înlătura și teama și suferința
legată de cea dintâi. Sentimentul de alinare legat de catarsis reprezintă atât
un întăritor cât și un stimulent în diferite acțiuni religioase, inclusiv a
sentimentului religios.
Fiecare om independent de
concepția sa despre lume are o credință, crede în ceva anume. Capacitatea de a
crede nu este în exclusivitate un privilegiu al oamenilor credincioși ;
dimpotrivă, însăși credința religioasă a putut să apară pentru că mecanismul
psihologic general al credinței a primit o orientare specifică. Cuvântul
credință nu este neapărat legat de religie, pentru că există și altfel de
credințe ( a crede în ceva). Dar în primul rând ,in întrebuințare curentă,
cuvântul credință a avut întotdeauna și un sens nereligios, cum ar fi
credința în om , în idealuri, în cauza dreaptă.
Considerarea oricărei credințe ca
un apanj exclusiv al religiei le convine de minune teologilor care în acest fel
pot prezenta orice credință, orice convingere drept manifestare a credinței
religioase.
Credința fiind un element al
conștiinței, ea reprezintă un tot complex. Ea include în sine cel puțin două
elemente fundamentale intelectual și emoțional. Numai în unitatea specifică
și indivizibilă a acestor elemente
credința există în mod real.
!!! Oamenii religioși cred nu în obiectul
care există în mod real, ci în obiectul creat prin imaginația lor și care se
prezintă ca o reflectare deformată, fantastică a realității.
Tocmai reprezentările, chipurile,
idei supranaturale reprezentate drept reale constituie obiectul credinței
religioase. De aceea, pentru ca reprezentările despre supranatural, din conștiința
oamenilor, să se transforme în conținut al credinței, este necesar ca aceasta să
le considere ca existând în mod real; și în conștiința ateului nu pot exista
reprezentări despre supranatural, cunoscute de acesta de la teologi sau de la
oameni religioși. Ateul insă nu confundă
aceste reprezentări cu nici un fel de fenomene sau procese existând în mod
real; pentru acesta ele se prezintă ca produse ale fanteziei omenești.
!!! reprezentarea despre
supranatural a apărut ca o reflectare deformată a obiectelor existând în mod
real. În cărțile de cult (Biblia) caracterizarea credinței religioase se face
prin citirea cuvintelor din Epistolele lui Pavel către evrei: Iar credința
este incredințarea celor nădăjduite, dovedirea lucrurilor celor nevăzute
Prin credință pricepem că s-au întemeiat
veacurile cu cuvântul lui D-zeu, de s-au făcut din nimic cele ce se văd (
evrei 11:1,3).
!!! Teologii și slujitorii
diferitelor culte subliniază adesea că credința religioasă cere să crezi nu în ceea
ce vezi și în general în ceea ce se poate recepta cu ajutorul simțurilor; nu în
ceea ce poate fi dovedit, ci în ceea ce nu este accesibil pentru noi, cele ce nu pot fi cunoscute.
Obiectul credinței îl reprezintă
nu întreaga informație cuprinsă în conștiința omului, ci numai aceea care având
o importanță personală nu este verificabilă cu ajutorul cunoștințelor.
!!! Acele date al căror adevăr
obiectiv este dovedit nu devin obiect al credinței.
In momentul în care un anume
fenomen din natură sau societate devine cunoscut și aceste cunostințe prin
intermediul activității practice devin un bun al maselor largi, ele pierd
aureola de misterios și supranatural. Incă relativ recent, fulgerul și tunetul
erau considerate de oameni ca forțe supranaturale. După ce oamenii de știință
au reușit să explice aceste fenomene și nu numai sa le realizeze experimental,
ci să le folosească în practica forței electricității, nimănui nu-i mai vine în
minte sa vadă în aceste fenomene ceva supranatural.
!!! Credincioșii unii mai bine,
alții mai puțin bine știu în ce anume cred. De aici se trage concluzia
că credința nu ar interzice cunoștințele; credința reprezintă o sumă de
cunoștințe; prin cunoștințe se înțeleg acele reprezentări ale omului de
justețea cărora el este convins, deși ele se află în totală contradicție cu
suma adevărurilor științifice de care dispune societatea. Cunoștințele cuprind
totalitatea adevărurilor, dovedite din punct de vedere științific și confirmate
de practică, de care dispun societatea în intregul ei.
!!! Oricât de atrăgător ar fi
pentru teologi de a include obiectul credinței religioase, supranaturalul, pe
D-zeu, în domeniul cunoștințelor, aceasta este deosebit de dificil nu numai
pentru faptul că roadele fanteziei nu pot fi în mod obiectiv incluse în sfera
cunoștinței, ci și pentru că a susține deplina cognoscibilitate a lui D-zeu
inseamnă de fapt, a nimici religia.
Rațiunea consideră drept adevăr
numai ceea ce poate fi dovedit, ceea ce reprezintă o verigă necesară în lanțul
cauzal. Credința este calea spre cunoaștere fără necesitatea dovezilor logice
pentru ceea ce s-a atins, ea nu este legată de cauzalitate, în ceea ce se crede
nu este necesar să fie cunoscut; credința trece dincolo de granițele
cunoștințelor; iar ceea ce trebuie
cunoscut nu are nevoie de credință.
Unii atei își amintesc situațiile
în care discuțiile lor cu credincioșii se terminau cu următoarele afirmații
categorice: Se poate că totul așa și este după cum spuneți dumneavoastră; eu,
însă totuși cred în D-zeu. Un asemenea
refuz categoric al unor credincioși de a respecta regulile elementare ale
logicii, referirea la cedință în ciuda unor argumente contrare evidenței și general
recunoscute, creează impresia că credința este un sentiment deosebit opus rațiunii !!!!!
!!! Credinșa este pătrunderea în tainele, în esența nevăzută a existenței.
Ĩn realitate insă, obiectul
credinței religioase, după cum s-a arătat, este reprezentarea despre
supranatural, despre dumnezeu, reprezentare care se găsește numai în mintea
credincioșilor. Și întreaga cunoaștere a lui D-zeu nu este altceva decît
concretizarea acestor reprezentări religioase, procesul de înșiruire a
învățăturii religioase.
Funcția concepției religioase
constă nu în a-l ajuta pe om în transformarea realității în interesul acestuia,
ci în a ajuta adaptarea lui subiectiv-psihologică la condițiile care depășeau
forța și înțelegerea sa. Ideile religioase reflectau și întăreau slăbiciune
omului, dar în același timp, ele îi creau
și impresia unei mai mari înțelegeri a realității, căpătînd astfel o mare
importanță psihologică ca mijloc pentru atingerea unui echilibru emoțional.
Găsind în religie un mijloc de a explica experiența, omul a început să aprecieze
aceste idei ca adevăruri, crezînd în slăbiciunea sa; omul credincios vede în religie
singura cale spre succes și scăpare; așa apare și se întărește credința
religioasă.
În credința religioasă
elementele intelectuale și cele emoționale sunt deosebit de unite. Un rol
hotărâtor îl au aici emoțiile. În acest caz teologii au dreptate cînd arată
că pentru omul religios sunt importante nu soliditatea logică a părerilor și bogăția
cunoștințelor și nici măcar datele teologiei, ci credința în există adică
sentimentul de încredere în existența supranaturalului în ciuda dovezilor
rațiunii.
Stiința, având un rol
stimulator în procesul de cunoaștere, a fost transformată de religie în înalta
capacitate dumnezeiască a conștiinței umane, contrapunînd-o cunoașterii
consecvent științifice și îndreptînd-o asupra unui obiect fantastic, închipuit.
= CONVERTIREA =
După părerea teologilor,
convertirea marcheză trecerea radicală de la o viață dezordonată, banală, spre
o viață îndreptată spre un țel și organizată în jurul unei idei centrale spre o
stare de spirit religioasă fermă.
Convertirea prin care omul ajunge la
credință religioasă, reprezintă doar un caz particular al convertirii în general,
care se poate realiza într-o formă și în domenii nereligioase. Reprezentânt un
moment de cotitură din viața personalității, convertirea își pune amprenta,
vizează toate manifestările esențiale ale activității psihice, ca și concepția
ei despre lume. Ea influențează în mod inevitabil concepțiile politice, morale
, estetice ale personalității.
În procesul convertirii personalitatea
renunță la aceste gânduri, idei, credințe, convingeri pe care le împărtășea
anterior. Ea realizează un nou proces de valorizare, renunțând la unele valori,
adoptând altele. În acest proces se schimbă radical poziția ei față de lumea
înconjurătoare și față de sine însuși. Acum ea vede tot ceea ce îi era înainte
confuz, neconștientizat.
Prin convertirea religioasă se
înțelege venirea Dumnzeului la om. Venirea la cele sfinte nu reprezintă
pentru omul credincios o născocire, rolul unei idei fulgerătoare a minții sau a
inimii, ea se bazează pe inițiativa dumnezeiască și nu pe cea umană. Nu omul
prin intermediul religiei merge spre D-zeu, ci D-zeu vine la om. Aceste informații sunt însoțite prin
descrierea fenomenului de către cei care l-ar fi trăit. Ei vorbesc despre o
lumină care ar fi cuprins brusc sufletul lor și totul din jur, și despre o
stare de spirit deosebită cînd la cel credincios ar apărea senzația legăturii
cu D-zeu. Asemenea înțelegere a
convertirii, subiectivă, se explică prin faptul că ea este legată de sugestie
și autosugestie.
În pragul convertirii, la om
există două sentimente: sentimentul propiei imperfecțiuni și setea de a se
apropia de ideal. În condițiile în care inclinația religioasă învinge, atunci
aceste sentimente capătă o coloratură religioasă. Astfel, tendința către ideal
se leagă de chipul lui Hristos, iar sentimentul imperfecțiunii se explică prin
lipsa legăturii interioare cu D-zeu. În aceste condiții, convertirea se
prezintă, în mod subiectiv, ca luptă împotriva propriei imperfecțiuni.
Pe de altă parte, însuși
conținutul convertirii, în care un rol important îl joacă și subconștientul,
mărește și mai mult senzația privind caracterul ei supranatural și conduce la considerarea
acesteia.
!!! Omul convertit se simte
puternic, iar existența acelor forțe pe care el nu le poate controla, în prezența
religiozității, el le consideră ca manifestarea voinței și încercărilor lui
D-zeu.
Convertirea religioasă nu se
prezintă niciodată într-o formă pură. Manifestându-se
pe terenul religiei, ea atinge întotdeauna, într-o formă sau alta, celelalte forme ale conștiinței, operând și
în cadrul acestora o restructurare corespunzătoare în sprijinul religiei.
Odată apărute, înclinațiile
religioase atrag după sine și celelalte îinclinații ale individului și astfel
devin hotărâtoare în ansamblul psihicului uman. Ca urmare, convertirea
religioasă creează o nouă structură psihologică.
Starea de spirit religioasă de conjunctură situațională a
personalității, este de obicei legată de fenomene de scurtă durată, trecătoare
din viața personalității. Acestea, de regulă, sunt fie legate de îndeplinirea
diferitelor tradiții religioase, a diferitelor acțiuni ale cultului, care
determină intensificări sau scăderi ale vieții psihice, fie de situați de viață
neobișnuite, ca de pildă pierderea părinților și a celor apropiați, boli grele,
care pot în anumite situații, să-l facă pe om să fie receptiv față de religie.
În ambele cazuri starea de spirit religioasă este determinată de schimbarea
cursului normal, trecerea la neobișnuit, la ceva care nu poate să continue un
timp îndelungat.
Starea de spirit religioasă
situațională, apărută în procesul diferitelor acțiuni de cult, servește ca
mecanism de declanșare a trărilor afective și sentimentelor religioase, cărora
le și cedează locul în procesul de dezvoltare.
Stările de spirit religioase
legate de evenimente tragice ale vieții oamenilor pot, în anumite condiții, să
ajungă la un înalt grad de stabilitate transformându-se în stări de spirit
situaționale, în forme stabile de stări de spirit religioase. Acest proces de
regulă, este urmat nu numai de schimbări în psihicul uman, ci și în caracterul
individului respectiv în general.
Procesul de înlăturare a
stărilor de spirit religioase poate fi numite reconvertire, întrucât el este
legat de îndepărtarea de religie a persoanei convertite.
Dacă
credinciosul, nemulțumit de sine, trăiește sentimentul de mâhnire, de
dezamăgire și în el se nasc năzuințe către ceva deosebit, neobișnuit în practica
lui religioasă, acestea sunt semne evidente că se apropie reconvertirea sau
întoarcerea la nereligiozitate.
De fapt, religia se străduiește să umple
conștiința, sufletul, gîndurile și toată viața umană. Să umple, chiar dacă este
vorba de surogate, neadevăruri, pseudobucurii și consolări pînă la vârf, cît se
poate de complet.
În perioada în care bazele
psihologiei religiei abia se puneau, teologii au văzut în aceasta un atentat la
domeniul indivizibil al spiritului religios, ce le aparținea, și care incercau
în mod activ să împiedice dezvoltarea ei în continuare.
!!! Teologia se străduiește prin
toate forțele ca întreg sistemul de eduație religioasă și practică bisericească
să se sprijine, în prelucrarea ideologică și psihologică a maselor, nu pe
metode adoptate la voia întîmplării. Biserica are nevoie efectivă de un sistem
fundamental din punct de vedere psihologic pentru educație religioasă. Iar
această sarcină poate fi rezolvată numai prin sprijinirea pe psihologia
religiei ca știință, care dezvăluie particularitățile trăirilor religioase ,
clasifică pe credincioși în diferite tipuri psihologice, scoate la iveală
gradul de religiozitate al credincioșilor, cauzele care determină
ireligiozitatea.
Pentru a deveni un valoros
păstrător al sufletelor tinerilor teologi, neavând incă experiența muncii, înafară
de activitatea practică în cadrul comunității, le sunt necesari cel puțin zece
ani pentru studierea psihologiei religiei empirice în toată complexitatea ei.
!!! Este necesar să observăm că
teologii sunt interesați în dezvoltarea psihologiei credincioșilor numai în măsura
în care permite îmbunătățirea sistemului de prelucrare psihologică a acestora.
Toți psihologii, fără excepție,
susțin că psihologia religiei și teologia sunt două domenii principal diferite,
deosebându-se prin modul specific de abordare a religiei, prin caracterizarea
fenomenelor religioase, prin metodologia și modul de a le explica.
!!! Printre persoanele care se
consideră în mod sincer credincioase se observă, pe de altă parte,
necunoașterea bazelor dogmatice ale cultului de care aparțin, iar pe de altă
parte tratarea sau negarea cu totul liberă, personală, a perceptelor religiei
date.
= PSIHOLOGIA CULTULUI =
Pentru acele mase de oameni care
se caracterizează printr-un nivel scăzut de școlarizare se consideră tipic un
anume fanatism de care este cuprinsă nu întreaga personalitate, în toate
trăsăturile ei psihologice, ci precumpănitor, sfera ei emoțională. Ca urmare, religiozitatea ia o formă hipertrofiată,
ceea ce conduce adesea la dedublarea personalității.
!!! Deși nivelul activității de
cult, în formele ei rituale și nerituale rămâne relativ ridicat, conținutul său
insă a suferit modificări importante. În prezent, parohia își pierde caracterul
tradițional, transformându-se în ochii enoriașilor într-un centru social, sau
un club de un fel deosebit. La nivelul actual al secularizării, participarea la
practica culturală este asemănătoare cu orice altă formă de activitate socială
voluntară. Însăși activitatea de cult
prezența la slujbă, participarea la viața parohiei, slujbele bănești devine
în cea mai mare măsură un mijloc de manifestare a loialității și de sprijinire
a prestigiului, o formă a contactelor sociale; această activitate își pierde
conținutul său propriu religios.
!!! Studiind individul religios,
psihologii nu au putut să ocolească, prin tăcere, latura practică a oricărei
religii cultul.
Pe parcursul existenței lor,
organizațiile religioase au acumulat o importantă experiență de acțiune asupra
psihicului uman. În practica de cult, ei au exploatat și sacralizat multe
trebuințe reale ale oamenilor, trebuința de comunicare, înțelegere reciprocă,
compasiune, consolare, creînd prin aceasta sistemul sufletist care îi creează
credinciosului satisfacții subiective.
Oamenii de știință nu au putut să
nu observe ca în ciuda unei multitudini fantastice a formelor de manifestare a
diferitelor culte, ele au o anumită înrudire în ceea ce privește esența lor,
care le permite să se obțină efectele scontate. Interesul pentru studierea
psihologiei cultului religios a fost stimulat și de faptul că la sfîrșitul sec.
XIX au apărut și s-au răspândit o mulțime de noi secte religioase, cu profil
extatic și pseudo-medical, care au folosit larg în practica lor mijloacele de
influențare psihologică individuală și de masă. În fața oamenilor de știință a apărut sarcina
de a explica științific mecanismele efectelor cultului religios, sa dezvăluie
bazele lui psiho-filozofice.
!!! La începutul acestui veac,
din inițiativa teologilor, psihologii-religioși au fost atrași în discuția
privind natura tămăduitorilor cerești și despre relațiile dintre religie și psihoterapia
științifică. Datorită oamenilor de știință care au desfășurat o minuțioasă
analiză a unui vast material faptic, un comitet special pentru cercetarea
vindecărilor cerești, în raportul final , a trebuit să se recunoască că nu
s-au putut dezvălui nici un fel de dovadă privind natura supranaturală a
vindecărilor efectuate de cult. Această recunoaștere a făcut-o chiar un episcop
(de Kanterbury).
Cercetătorul american J. Leuba,
care a studiat ani în șir această problemă, în cartea sa Dumnezeu sau om?
arată în mod convingător că vindecările dumnezeiești nu sunt nimic altceva
decît forțe naturale puse în slujba omului, cuprinse în specificul conștiinței
însăși. Sugestia și autosugestia pot
avea o influență în vindecarea psihicului, indiferent dacă ele au sau nu un
conținut religios.
!!! Cultul religios reprezintă un
mijloc important al igienei psihice.
Acțiunile de cult înlătură încordarea
nervoasă și preîntîmpină formarea complexelor nevrotice, care duc la
îmbolnăviri psihice.
Asemenea concluzii au fost pur și
simplu luate cu amîndouă mîinile de către teologi și incluse în arsenalul lor
de propagandă.
În cercetarea acțiunii cultului
asupra lumii psihice a personalității deosebiri interesante au fost dezvăluite
intre bărbați și femei. A reieșit că în toate denominațiile femeile prezintă o
mai mare activitate de cult, religiozitatea lor poartă un caracter mai
emoțional, ele își manifestă mai rar îndoieli față de problemele religioase,
convingerile lor sunt mai conservatoare. Particularitățile constituționale și psihice
ale organismului feminin determină înclinația lor pentru standardurile general
acceptate, emoționalitatea lor crescândă, o slabă dezvoltare a personalității
critice-intelectuale. Întrucât D-zeu
reprezintă proiecția chipului tatălui, iar copii preferă pe părintele de sex
opus, fetele trebuie să năzuiască mai intens către D-zeul reprezentat prin
chipul dumnezeului-tatăl.
Un alt punct de vedere , apropiat
de cel expus mai sus, constă în aceea că religiozitatea mai crescută a femeii
este explicată de prezența la ea într-o mai mare măsură decît la bărbat, a sentimentului
vinovăției. Întrucât, funcția religiei este de a îndepărta acest sentiment,
apare pe deplin ezplicabilă năzuința femeii către religie.
Sistemul propagandei religioase,
fundamentat pe bazele psihologiei religiei, se elaborează pe mai multe
direcții.
-- Mai întîi, psihologii religiei acordă o mare atenție
problemelor practice ale educației religioase, legate de particularitățile
dezvoltării personalității ținând seama de vârstă. Diferitelor grupe de vîrstă
li se recomandă un material specific, capabil să suscite interesul tocmai
pentru că este construit corespunzător așteptărilor specifice ale diferitelor
vârste, conform preocupărilor de viață deosebite.
-- În al doilea rând, se acordă se acordă o mare atenție învățământului
religios, predării religiei. După părerea psihologilor religiei, el trebuie să
aibă un caracter strict planificat, bazându-se atât pe particularitățile
tuturor vârstelor cât și pe dezvoltarea persoanelor respective. În același timp
se ține seama de necesitatea corelării dintre educație și învățare.
-- În al treilea rând, datele psihologiei își găsesc aplicarea în
slujbele religioase ale clerului. Luarea în considerare a tipologiei
credincioșilor, a nevoilor de viață și a problemelor psihice ale membrilor
comunității.
-- În al patrulea rând, cunoașterea psihlogiei religiei este considerată
obligatorie pentru practica teologică îndeosebi pentru activitatea preoțimii
printre oameni.
!!! Clerului i se recomandă să nu
se mărginească la efectuarea slujbelor religioase, li se cere să fie păstori
ai sufletelor, să acorde enoriașilor ajutor efectiv, să devină tămăduitori ai
sufletelor. În acest scop psihologilor li se propune adesea să transforme
teologia practică în psihoterapie, să o apropie maximum posibil de viață, de
nevoile și interesele enoriașilor.
!!! Ĩn sfârșit, datele psihologiei religiei se folosesc larg în organizarea și desfășurarea
spovedaniei, în activitatea misionarilor
în explicarea importanței documentelor religioase, în procesul de învățare a
istoriei bisericești.
Psihologia în activitatea diversă a
bisericii este elaborată extrem de detaliat, scrupulos și sistematic. Pentru
multe probleme există o vastă literatură.
= TREBUINȚA DE
CREDINȚÃ =
Psihologia credinței susține că
trebuința de credință reprezintă o necesitate veșnică a omului, că ea îi este
necesară tot așa cum este necesară hrana pentru corp. așa numitele trebuințe
religioase nu reprezintă ceva dat dinainte, ceva avînd un izvor transcedental.
Aceste trebuințe izvorăsc și sunt condiționate de credința religioasă, de
concepțiile religioase, de convingerile omului. De aceea se poate vorbi despre
trebuințe religioase doar acolo unde există conștiința religioasă. Conștiința
religioasă, la rîndul ei nu este apărută din nimic , ci este condiționată din
punct de vedere social.
În funcție de nivelul
religiozității credinciosului trebuințele religioase se pot împărți în două
grupe:
1.
Oameni profund
religioși, în conștiința cărora ideile și reprezentările religioase au un rol
hotărâtor. Convingerile lor religioase pot da naștere la o profundă trebuință
interioară de a se ruga, de a ține posturile, de a participa la slijbele
religioase, de a săvârși diferite acțiuni ale cultului respectiv. Această categorie
de credincioși, după cum arată datele
multor cercetări, este foarte restrânsă în rândul ortodocșilor și crește în rândul
sectanților.
2.
Masele de
credincioși care, deși se socotesc adepți ai religiei, greutatea specifică a
ideilor lor religioase în complexul general al conștiinței lor, este redusă, și
de aceea ele nu definesc comportamentul lor. În acest caz acțiunile religioase
își pierd treptat motivația religioasă.
Trebuințele religiei trebuie să le
raportăm la sfera trebuințelor spirituale. Ele țin, de asemenea, de trebuințe
personale, în care se reflectă relațiile credinciosului cu realitatea
înconjurătoare și sunt satisfăcute în procesul consumului individual. Omul are
nevoie de credință, înțelegere, omenie, ori lumea reală în care trăiește ca
individ simplu este lipsită de aceste însișiri, și de aceea omul recurge la
umplerea realului, a lumii care îi este străină, dușmănoasă, cu lumea
religioasă.
Religiozitatea apare adesea și se
păstrează ca o reacție la imposibilittea sau incapacitatea omului, în anumite
condiții, să satisfacă prin mijloacele reale trebuințele sale sociale,
spirituale, estetice, etice. Ieșirea din
această situație credinciosul o găsește în religie. Pe de lată parte,
concepțiile, sentimentele, obiceiurile formate pe o bază religioasă se
transformă într-o profundă trebuință interioară, pe care credinciosul o
satisface prin intermediul practicii culturale.
Trebuințele religioase nu se
prezintă într-o stare pură în afara celor cognitive, estetice, etice.
Specificul lor constă tocmai în aceea că ele transformă necesitățile umane
obișnuite, sănătoase. Să urmărim câteva tipuri de necesități:
1.
Trebuințele cognitive Fiecare om dorește sa cunoască lumea
înconjurătoare, se străduiește să găsească răspunsuri legate de tainele
fenomenelor naturii și ale realității sociale. O parte a oamenilor, având o mai
mare sau mai mică structură religioasă, își satisfac această necesitate intr-o
formă religioasă. Fiind o expresie a forțelor care îi domină în viața lor de
toate zilele, religia nu se mărginește la explicarea deformată a diferitelor
fenomene ale realității obiective. Credințele religioase, al căror prizonier
este credinciosul, îl determină, creează în el necesitatea de a făuri cu
ajutorul ideologiei religioase un tablou al lumii. La aceasta, oamenilor care
nu au cunoștințe științifice necesare (iar în această situație toți aceia care
constituie marea masă a credincioșilor) explicarea religioasă a lumii li se
pare mai simplă, mai accesibilă, mai de înțeles, și ei o preferă aceea mai mult
decît explicațiile științifice. Facerea
reprezintă o asemenea reprezentare pe care e deosebit de greu s-o inlături din
conștiința populară. Conștiinței populare îi este de neînțeles existența-n-sine
a naturii și omului, întrucît această existența-n-sine contrazice toate datele
vieții practice.
2.
Trebuințe estetice Omului îi este proprie năzuința către frumos. Adepții
idealismului și religiei susțin ca această necesitate îi este dată omului
de către D-zeu, care este întruchiparea
a tot ceea ce este frumos. Inconștiența unor asemenea teze reiese de îndată
ce cercetăm izvoarele dezvoltării societății umane, culturii și materialelor
spirituale. Trebuințele estetice și trăirile estetice au putut să apară doar
ca reflectare a evoluției materiale și spirituale. Biserica a speculat dintotdeauna
trebuințele estetice ale omului. Folosind arhitectura, sculptura, pictura,
muzica, cuvântul, acțiunile teatrale, ea s-a străduit să îndrepte trebuințele
estetice pe o cale religioasă. În biserică omul își satisface în cadrul frumuseții
ceremonialului sentimentul său estetic. Arta bisericească stimulează la credincioși trăiri estetice, le oferă
plăcere estetică. Satisfăcându-și la biserică trebuințele sale estetice,
omul va fi tentat s-o frecventeze din nou și din nou.
Mulți se reîntorc la religie din motive estetice
pentru că în biserică se cîntă frumos. O explicație obișnuită a cauzelor frecventării
bisericii o reprezintă cuvintele multor credincioși: Personal, nu cred în
D-zeu, îmi plac insă cântecele bisericești sau Mi-e urît să stau acasă, iar la biserică vin
oameni ce cîntă frumos. Trebuie dezvăluit permanent credincioșilor caracterul
reacționar al ceremonialului religios, mijloc folosit cu pricepere de către
slujitorii bisericii în vederea trezirii unor stări emoționale propice pentru
a-i menține alături de biserică.
3.
trebuința de a comunica Comunicarea reprezintă nu numai unul din factorii
cei mai importanți în formarea omului, ci și o concluzie esențială a însăși
existenței lui. În procesul comunicării omul stabilește legături de producție
și spirituale cu alți oameni, realizează schimb de informații, își împarte
bucuriile și necazurile. Religia însăși
îi împarte în credincioși și necredincioși și prin aceasta îngustează relațiile
sociale ale omului. În al doilea rând, majoritatea credincioșilor sunt oameni
în vârstă, femei casnice, respectiv neocupate în sfera producției materiale,
și din această cauză relațiile lor sociale sunt extrem de reduse sau chiar
rupte complet. În al treilea rând, o
muncă ateist-științifică necorespunzător desfășurată îndepărtează pe credincioși
de o largă comunicare cu lumea. În aceste condiții, omul, prin natura sa
o ființă socială, se străduiește să umple golul unor largi legături sociale,
caută și găsește satisfacerea trebuințelor sale comunicarea cu frații
și surorile lui întru credință. Evenimentele
importante din viața oamenilor se realizează sub forma participării la diferite
ceremonii religioase. Este de știut faptul că unii oameni, ciocninduse de
greutăți, insuccese, nenorociri, caută consolare în religie, biserică. În
religie se caută mângâierea. Religia, prin mijloace iluzorii satisface trebuințele
omului de apărare, ajutor, consolare. (Veniți la mine toți cei trudiți și
împovărați și eu vă voi liniști). Necunoscând caracterul iluzoriu al unei
asemenea consolări, credinciosul, în momentele grele ale vieții, se îndreaptă
către religie.
= MORALA RELIGIEI =
În înfățișarea lor de astăzi,
învățăturile religioase reprezintă nu atît o explicație a felului cum este construită
lumea, cît mai ales învățătura despre felul cum trebuie să trăiești în această
lume, cum trebuie sa te comporți față de ea. Cel mai ilustrativ exemplu în acest
sens este creștinismul: Creștinismul a făcut din morală D-zeu, a creat un
dumnezeu moral. Apariția reprezentărilor fantastice despre crearea lumii a
fost condiționată de căutările pentru adaptarea practică, iar conștiința morală
are aici un mare rol. Una din principalele teze etice, cea privind păcatul
originar se deduce în religie cu o tradiție biblică din mitul despre primii
oameni. Mitul despre căderea în păcat a lui Adam și Eva poate fi înțeles numai
prin dezvoltarea ideii morale care stă la baza acestuia. În acest caz el le
apare nu lipsit de motivare, ca o simplă născocire lipsită de orice
determinare. Poveștile nu sunt adevărate, ele conțin însă o aluzie.
După cum se pare, conștiința
păcatului este încercată de oameni și reprezintă o realitate psihologică.
Concepția iluministă explică însă aceste trăiri prin referiri la scornirile clerului,
care ar fi născocit în mod arbitrar, noțiunea de păcat în interesul celor
bogați și în dauna celor simpli și săraci. Opoziția dintre minte și inimă,
datorie și inclinații, ideal și realitate avea drept bază materială opoziția
dintre interesele personale și sociale. Această opoziție a dus, și duce, în mod
necesar la nemulțumirea omului față de sine, la senzația nemulțumirii față de
valoarea propriei vieți si, ca urmare, la căutarea căilor juste, la căutarea
mijloacelor care prin propriile forțe să se ridice la o viață mai bună, mai
demnă.
Împărțirea societății în clase a
constituit un impuls pentru dezvoltarea conștiinței morale, ca și a conștiinței
teoretice în general. Noi nu afirmăm, dispunând de toate determinările, că
mitul despre căderea în păcat a primilor oameni și cunoașterea de către ei a
binelui și răului trebuie tratat ca entitate ideologică, apărută pe baza
transformărilor sociale și psihologice.
Dumnezeu l-a condamnat pe om ca în
sudoarea frunții să semene pîinea. Într-adevăr, în comparație cu animalele
(păsările cerului nu seamănă, nu strîng recolta) munca zilnică a omului
permanent preocupat de bucata de pâine, era un blestem: omul trudește ca să
mănânce. Munca și viața păreau opuse: trebuie să muncești, în loc să trăiești.
Împărțirea societății în clase și transformarea
muncii intr-o obligație chinuitoare pentru majoritatea a contribuit, fără
indoială, la formarea unei atitudini față de muncă precum una față de blestem.
Nu se poate afirma că munca omului primitiv a fost mai ușoară. Munca nu era un
blestem, trândăvia nu era un ideal.
Noțiunea păcatului, a vinovăției
în fața lui D-zeu, nu poate fi tratată ca o născocire a clerului și care le-a
fost implementată în capul oamenilor pentru a-i putea ține în supunere. Aceste
noțiuni au o bază psihologică reală. În ideea de păcat s-a sublimat
conștientizarea de către om a chinuitorului dezacord cu sine însuși, neliniștea
lui interioară, neîncrederea în justețea alegerii, încăpacitatea de a
urma ceea ce el socotește ca fiind drept. Aceasta se vede clar și din
următoarea mărturisire atribuită apostolului Pavel: Căci nu fac binele pe care
îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârșesc. Iar dacă fac ce
nu voiesc eu, nu eu fac aceasta, ci păcatul care locuiește în mine. Găsesc deci
în mine, care voiesc sa fac bine, legea că răul este legat de mine
Socrate
explică: prin faptele rele, prin
recunoașterea binelui, prin lipsa de înțelegere, creștinismul stă pe o altă
poziție: oamenii știu în ce constă binele, dar nu găsesc în ei forța pentru a-l
urma.
Dogma căderii în păcat și mitul corespunzător
tocmai de aceea au primit recunoașterea
(au părut adevărate). Întrucât au corespuns stărilor sufletești. De aceea
este necesar ca în analiza poruncilor religioase să căutăm explicarea lor
prin anumite stări psihologice ale maselor care, la rândul lor, trebuie
deduse din baza materială. Ideea păcatului
nu este una oarecare, ci o latură esențială a învățaturii morale religioase;
și nu numai a învățaturii sau a teoriei. Cunoașterea păcatului este centrul
vital, forța motrice interioară a manifestărilor exterioare a religiozității
însăși. Ardoarea religioasă apare pe temeiul sentimentului propriei vinovății
și a străduinței către curățirea păcatelor.
Clerul , înțelegând aceasta, a accentuat întotdeauna în predicile
sale, ideea de păcat (Dacă nu te căiești, nu te salvezi). Această zicală,
care adesea este luată în derâdere: (Popii te îndeamnă să greșești, apoi
sa te căiești iată modul de viață creștin) are un profund sens psihologic.
Fiecare are temei să-și reproșeze faptul de a se fi abătut
de la idealul său, fiecare încalcă făgăduințele făcute sieși, oamenilor
sau lui Dumnezeu. Numai acela are însă șansa de a deveni mai bun, care se
recunoaște păcătos. Acela care socotește că are dreptate
și nu vede păcatele sale, acela este mort pentru mântuire. Te poți
curăța numai atunci când recunoști lipsurile tale.
Religia folosește sentimentul de
nemulțumire existent în mod inevitabil la oameni în condițiile societății
bazate pe clase. Când omul simte că trăiește nu așa cum terbuie, el caută
adevărata viață. Aceasta este una din cele mai profunde năzuințe existente în
noi. Religiozitatea este o realizare
denaturată a acestei trebuințe general-umane.
Astfel, în ideologia religioasă perceptul
iubirii, al smereniei, se leagă de porunca lui D-zeu (sau cu legea naturală
stabilită de D-zeu). Din această cauză, în critica noastră se observă , adesea,
că dragostea față de aproapele se oglindește ca o lumină reflectoare, că ea
decurge nu din trăirile lăuntrice ale personalității, ci este condiționată de
influența propoagandei privind porunca lui D-zeu.
= SUFERINȚA în CREȘTINISM =
Noțiune de păcat, la prima vedere,
este de nedespărțit de religie, inclusiv de cea creștină. În realitate, aceasta
reprezintă o formă mistificată a încălcării moralei, incălcarea normelor morale
acceptate. Religia nu face altceva decît să îndrepte toate anomaliile moarale
într-o singură direcție greșeală în fața lui D-zeu care ar reprezenta o
concentrare a perfecțiunii absolute. Este posibil ca, din această cauză,
concepția religioasă sa fie în mare măsură pesimistă; doar fiecare mișcare ce
capătă o importanță capitală atinge pe D-zeu. O asemenea situație psihologică
duce uneori la shimbarea aprecierii privind neplăcerile posibile: delictul a
fost săvîrșit, acum urmează pedeapsa.
Mitropolitul ortodox rus Nicolai
spunea într-una din predicile sale: Gîndiți-vă numai, dragii mei, ce mare
folos pentru sufletul nostru pot și trebuie sa aducă acele suferințe pe care
noi le trăim. Mai departe, el descrie viața goală de conținut a celui care a
uitat despre valorile superioare ale omului: Dar iată, după vionța
dumnezeiască, omul este bolnav. El stă culcat, l-au părăsit grijile, nu mai are
preocuparea muncii zilnice. Și atunci, în timpul bolii, când viața cu
agitațiile ei pentru el se va fi oprit, atunci să privească mai profund în sufletul
său și să gîndească pentru ce trăiește pe pământ. Oare nu pentru a păși spre
viața veșnică?
Să lăsăm de o parte marea valoare
a ideii că boala îl încearcă pe om după voința lui D-zeu și să urmărim atent
raționamentul teologului ortodox. Desigur, omul se gândește la sensul,
conținutul zilelor trăite, raționează spre inevitabilitatea morții. Și este de la sine înțeles. Doar boala
prevestește moartea, boala este moartea sănătății. Și cu cît boala este
mai nemiloasă, cu atât aceste gânduri sunt mai persistente. Dar aceasta nu duce
deloc la înțelegerea vieții ca ceva tainic, misterios, ascuns. Mai curînd,
dimpotrivă, cu cît mai mult gândește omul despre moarte, cu atît mai puțin este
el capabil să gândească despre viață. Ori tocmai în acesta este interesul
clerului!
Epicur: despre nimic omul
nu gândește atît de
puțin cît despre moarte, întrucît atîta timp cît el
există ea nu este prezentă, iar atunci când ea este
prezentă, el de
acum nu mai există.
Si mai există o valoare reală în gîndurile
despre moarte, ea nu constă în ceea ce văd teologii creștini. Ea nu constă
într-o bolnăviciosă și disprețuitoare judecare a lumii agitate, ci în clarificarea
ideii, consecvent umaniste că menirea omului stă în faptele sale, în ceea ce el
a reușit să înfăptuiască.
Poziția omului față de trăirile sale
și prin caracterul acestor trăiri sunt condiționate de valorile sociale. Nu
există fericire sau nenorocire ca atare, ci întotdeauna aceasta depinde de
reprezentările și raționamentele noastre în legătură cu ele.
!!! Creștinismul are rădăcini
trainice în rândul multor adepți ai săi și pentru că le-a inoculat un sistem
scăzut de apreciere al neplăcerilor vieții
Ĩn realitate, în trecut,
clerul a fost acela care a monopolizat vindecarea sufletelor acumulând în această privință o bogată experiență.
Teologii încurcă problema, ascund
deosebirea reală existentă între cauzele diferitelor suferințe umane, privesc
în general aceste cauze ca lipse importante, înlocuiesc rezolvarea rațională a
acestei probleme prin construcția mistică privind păcatul originar ca
izvorul, cauza tuturor nenorocirilor.
!!! Suferințele, insuccesele,
nenorocirile sunt conștientizate ca atare, întrucît li se opun succesele,
sănătatea fizică și spirituală, respectiv oameni sănătoși, fericiți, care obțin
succese. Uitându-se la aceștia, omul
bolnav și nefericit incepe sa se simtă știrbit, lipsit de valoare deplină și,
nu de puține ori, simte un fel de invidie, lipsă de prietenie față de cei care
au alți parametrii de viață. Într-o asemenea stare de spirit intervine, cum nu
se poate mai bine, creștinismul, cu concepția lui despre suferință ca o
binefacere, ca un semn a bunăvoinței clerului. Suferința este semnul cu care
clerul își înseamnă aleșii și de aceea, bucurațivă cînd suferiți, nu respingeți
suferința ci, dimpotrivă, năzuiți către ea .
În acest fel creștinismul îl ajută pe cel
slab, chinuit care nu are încredere în forțele sale de a vedea în slăbiciunea
sa izvorul și condiția demnității și meritelor sale, de a vedea în sine o
valoare cu mult mai mare decât este în realitate. Tocmai de aceea, concepția creștină conduce fără
nici un temei la opoziție de nepăsare și dispreț față de viața fericită, față
de o stare demnă pentru om.
Clerul creștin, sprijinîndu-se pe
aceste raționamente, face din învățătura despre dumnezeu care a suferit,
despre dumnezeu care a răbdat, izvorul alinării. Credinciosului i se spune că oricât de insuportabile i se par
nenorocirile și suferințele lui, ele sunt incomparabil mai mici decât chinurile
lui Hristos, având o importanță totală, cosmică. Nu au fost pe pământ și nu o
să fie nimeni niciodată care să fi suferit atâtea nenorociri, nedreptăți,
atîtea chinuri insuportabile, fizice, morale, sufletești, cât a pătimit, unul,
pentru noi, Hristos. Toate durerile, mâhnirile și suferințele omenirii cîte nu
au fost ele și cum nu ar fi fost ele, se topesc, dispar în fața suferințelor
lui Hristos ca o piatră intr-o mare fără de sfârșit.
Elementul esențial în învățătura
creștină despre suferință, îl reprezintă teza despre răstignirea lui
Hristos. Cel care crede în Hristos, omul
care suferă, se simte ca un fel de coparticipant la suferința lui D-zeu, este
foarte apropiat lui, mai ales în momentele unor grele suferințe. Credinciosul este cu atât mai măgulit cu cât
el, care se află cu mult mai prejos decât dumnezeul său, el acest vierme al
pământului este în același timp asemănător lui.
Creștinismul tratează boala,
neglijând lecuirea cauzelor care o determină.
Din această cauză, el, în cel mai bun caz, încearcă să atenueze
suferințele cu mijloace pur narcotice.
Continuând comparația cu medicina se poate spune că ea folosește
narcoticele nu ca un scop în sine, ci drept condiție care permite folosirea
altor mijloace pentru adevărata vindecare a bolnavului.
= RUGÃCIUNEA și POCÃINȚA =
Dacă un individ este capabil să se
roage și să se pocăiască, aceasta constituie o dovadă incontestabilă a
religiozității lui.
Rugăciunea și pocăința se
desfășoară în cadrul unor legități psihologice generale. Ca urmare, trebuie să
fie dezvăluite elementele structurale ale proceselor respective, mecanismele
lor reale, ca și specificul acestor mecanisme, ținând seama că ele au un
conținut religios. Rugăciunea este
legătura, dialogul cu D-zeu; cel mai esențial în rugăciune este relația de
cerere, relația de îndurare, cererea fierbinte a omului păcătos, fără putere și
depinzând de atotputernic, atotmilostiv; dacă rugăciunea este sinceră și fierbinte,
atunci ea are rezultate, prin mijlocirea ei se obține ajutorul Lui, care se
manifestă prin ușurare, liniște, prin trăirea sentimentului de forță și încredere.
Pocăința include
următoarele momente: recunoașterea păcatului, starea de neliniște morală sau
chiar căința, ca urmare a recunoașterii păcătoșeniei, ușurarea în fața lui
D-zeu și dorința de a fi mântuit, înlăturarea păcatului și liniștea sub
influența milostivirii celui de sus. În acest caz, pocăința se prezintă
credincioșilor ca un proces psihologic, moral-religios, necesitatea ei
decurgând din păcătoșenia omului păcatul original, precum și cele săvârșite
în decursul vieții recunoașterea păcatelor și trăirea unor suferințe morale:
căința, părerea de rău pentru păcatele săvârșite, autocondamnarea, cererea
milosteniei (rugăciunea pocăinței), trăirea iertării de către D-zeu.
Tipul specific al activității
grupului religios îl reprezintă desfășurarea
ritualului, activitatea sa legată de poziția față de supranatural. Acestă activitate nu are un obiectiv real și de
aceea poartă un caracter iluzoriu.
Rolul de integrare și regularizare
îl îndeplinesc aici totalitatea ideilor,
reprezentărilor, principiilor și normelor (in creștinism, dogmele despre sfânta
treime, despre întruchipare, despre păcatul originar, despre salvare și răscumpărare,
nemurirea sufletului, sfârșitul lumii), normele (poruncile) moralei creștine:
Iubește-l pe domnul Dumnezeul tău cu toate forțele tale, teme-te de D-zeu,
cine se înjosește, acela o să se înalțe, fericiți cei săraci cu duhul,
iubește-ți aproapele ca pe tine însuți, iubiți pe vrăjmașii voștri.
Comunicarea relațiile cu
supranaturalul:
În acest plan liturghia,
rugăciunea, împărtășania sunt considerate tipurile cele mai directe de
comunicare cu D-zeu. Pe de altă parte, este planul legat de relațiile reale
dintre credincioși și mediul înconjurător.
În sistemul comunicării credincioșilor există o totalitate de semne
specializate: în vorbire- informația cu conținut religios, în comportament -
sistemul de acțiuni simbolice (îngenunchierea ca semn al smerenie față de
D-zeu; scufundarea în apă în timpul botezului, ca mijloc de curățire de păcat).
Spovedania orientează conștiința
credinciosului către D-zeu: consolarea, compasiunea, se realizează cu ajutorul
terminologiei religioase, a chipurilor religioase, a miturilor în numele lui
D-zeu.
Omul însușește convingerea că
mijlocul de împlinire a celor dorite mijloacele de trai le dă D-zeu și că
trebuie să te rogi fierbinte pentru ca, de fiecare dată, să primești cele
dorite. Relația rugăciune-satisfacerea
rugăminții este transplantată în domeniul realității pe plan iluzoriu și creează
mecanismul psihologic al rugăciunii de îndurare, satisfacerea dorințelor.
Pentru om, căruia îi sunt aproape de inimă cuvintele Evangheliei atribuite lui
Hristos, veniți la mine cei trudiți și împovărați și eu vă voi liniști,
consolarea se prezintă ca rezultat al milosteniei lui D-zeu. În spovedanie,
mustrările de conștiință sunt considerate drept pedeapsă a lui D-zeu.
Spovedania sau rugăciunea se
realizează pe calea vorbirii interioare sau exterioare (sonore) . Vorbirea
interioară sau exterioară a individului cu alți oameni nu creează situații
sistematice (ascultătorul lipsește) și nu îndeplinește în mod obiectiv o
funcție comunicațională.
!!! Cercetările concrete dovedesc
că, de regulă, credincioșii sunt oameni rupți de colectivul productiv, nu
participă la viața socială (casnicele, pensionarii, etc.), au un nivel de
calificare și școlarizare scăzut. Altfel
spus, sub influența religiei se află persoane a căror practică , comunicare și cunoaștere
sunt limitate. Limitarea relațiilor
sociale creează condiții prielnice includerii individului în grupul religios;
formarea în el a trebuinței de comunicare împinge pe credincios la comunicarea
cu D-zeu. Greutăți cunoscute reprezintă explicarea pentru credincioși a
dinamicii stărilor psihologice în rugăciune și în pocăință: procesul
interiorizării se desfășoară neconștientizat, iar rezultatul lui se prezintă ca
ceva dat necesar.
= CONȘTIINȚA RELIGIOASÃ =
La întrebarea de ce credeți dvs.
în D-zeu?, mulți răspund: eu nu pot explica aceasta, însă eu îl simt pe
D-zeu. Contradicția interioară dintre elementele emoționale și intelectuale în
structura conștiinței lor se exprimă, în această etapă, prin aceea că, de
regulă, asemenea credincioși sunt capabili să dea numai o explicație neclară,
nefundamentată, practicii lor religioase și comportării lor zilnice. Când ei
încearcă să explice evenimente pe care nu le înțeleg, să rezolve probleme care
depășesc limitele experiențelor, atunci folosesc elemente disparate ale
doctrinei religioase, însușite în procesul schimbului de informații religioase
(dumnezeu, ales, pedeapsa cerească,predestinare et.); ei nu sunt
capabili să explice mai detaliat ce se înțelege prin aceste cuvinte, ci pot
doar să facă referiri la sentimentul care a actualizat și susține asemenea
reprezentări.
Astfel de credincioși își
reamintesc asemenea date despre D-zeu în care ei pot să includă sonținutul
propriei experiențe sau propriilor lor sentimente; ca de pildă:
D-zeu
știe orice gând al sufletului nostru , Noi nu putem face nimic fără de el ,
Tot ce avem este la el , D-zeu vede tot, el știe cine este cedincios
întra-adevăr și cine numai în vorbe
Asemenea cunoștințe elementare se repetă de nenumărate ori în propaganda
religioasă și sunt luate ca semn al credinței. În literatura religioasă
închinată propagandei, tot mai mult se insistă asupra necesității de a se
psihologiza predica religioasă. Predicatorii cu experiență se străduiiesc să
contamineze pe credincioși. Ca urmare, în memoria credinciosului se întăresc
elementele vechi ale informației religioase și pătrund altele noi.
Pe parcursul citirii literaturii
religioase și a ascultării predicilor, el se poticnește atunci cînd trebuie să
restabilească ceea ce i-a scăpat, legăturile din text, subînțelesele aluzii. În conștiința unor oameni credincioși lipsesc
legăturile dintre fragmente, ca și dintre elementele și părțile constitutive
ale diferitelor fragmente ale credinței religioase. De pildă, ei pot avea
reprezentări despre Hristos și biserică, dar să nu cunoască nimic despre
legăturile dintre aceste noțiuni, elaborate de doctrina creștină: Hristos
capul bisericii, Biserica este trupul lui Hristos, fapt care face ca
predicatorii să se străduiască să adune într-un tot întreaga informație
religioasă pe care o primește credincosul.
De pildă, la fiecare predică se
expun amănunțit două-trei subiecte din Biblie, se citește și se comentează de
la trei pînă la cinci-șase, iar uneori chiar mai multe, verste (Testamentul
vechi și nou, cu predilecție cel nou). Luînd în considerare că la fiecare
slujbă sunt cel puțin 2-3 predici, reiese că credincioșii pot într-un an să
recepteze întreaga sferă de probleme din evanghelii și să cunoască multe
subiecte din Testament.
Conștiința unui număr destul de
mare de credincioși poate, pînă la capăt, să rămână la nivelul fragmentar. Asemenea oameni, de cele mai multe ori, nu
sunt în stare de o gândire abstractă de sine stătătoare, să opereze cu
categorii de mare generalitate. Pentru alți credincioși, nivelul fragmentar
reprezintă doar o treaptă în dezvoltarea
lor religioasă.
La credincioși apare profunda convingere că în
sufletul lor, adică în autoconștiință, sălăsluiește D-zeu, duhul sfînt,
iar pe sine, propria autoconștiință, ei nu numai că o gîndesc, dar o și simt
ca templu , sălaș al sfîntului duh.
Adevărata cunoaștere a lumii este înlocuită
cu sistemul de date religioase însușite, ipostaziat în chipul lui Hristos
care sălăsluiește în inimă în ideea sfîntului duh atotcuprinzător existent în
același timp în sufletul omului și în afara lui.
!!! 8k.ro REVINE IN FORTA :
www.seconddemostene.8k.ro